Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.01.2009

On Mon, Jan 26, 2009 at 09:24:55PM +0200, Esa Palmi wrote:

> Tarkoitus olisi hankkia ensi kesän rientoja varten tuulimittari.
> Kaikilla vanhoilla patuilla taitaa olla kullatussa kassakaapissaan
> säilössä Meteos, jota ei enää markkinoilla ole (ei ainakaan
> tietääkseni). Vaihtoehtoina näyttäisi olevan Xplorerin melko edulliset
> mallit ja Geos. Geossin hinta on aika suolainen, mutta toiminnoltaan
> olisi sitten ilmeisesti paras ja monipuolisin. Olisi mukava kuulla
> kokemuksia käytännön tilanteissa esimerkiksi näistä kahdesta, jos
> jollain löytyy kokemusta (varmasti löytyy)? Tai sitten jostain muusta
> [...]

Kuten Teemu sanoikin, niin tuo suuntaamisen tarve on yksi ero Meteos - Geos/eXplorer -mittareiden välillä. Lisäksi eXplorerista puuttuu jalustakiinnitys, joka ainakin vanhassa Meteoksessa on.

Itselläni on eXplorer 4, jonka ostin Hukalta käytettynä. Varsin tyytyväinen olen ollut, vaikkakin laitteessa on joitakin turhia ja/tai heikosti toteutettuja ominaisuuksia. Esim. lämpömittari on mittarin metallisessa takapaneelissa kiinni, joten lämpötilan tasaantuminen kestää aikansa. Itsellä mittausasennossa tahtoo olla vielä sormet tuossa takapaneelin päällä, joten lämpötilamittaus ei tahdo onnistua.. Meteoksessa lämpötila-anturi on tuulikuppien yhteydessä, joten seurannee paremmin ulkolämpötilaa.

Uusista Eolesta ja Meteoksesta on ilmestynyt tiedot valmistajan sivuille (linkki alla), saatavuudesta ei sitten olekkaan tietoa.

http://www.ntechusa.com/products/omnidirectional.html

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",