Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.01.2009

Moi,

Esa Palmi kirjoitti:

> Vaihtoehtoina näyttäisi olevan Xplorerin melko > edulliset mallit ja Geos.

Aiheesta oli juttua RaPu-listalla kesäkuussa 2006. Kirjoittelin omista Geos No 9-kokemuksistani tuolloin, ja kopioin silloisen viestini nyt tähän. Geoksesta on sittemmin tullut päivitetty versio (No 11), eli kirjoittamaani ei ehkä voi täysin suoraan soveltaa nykyään kaupasta saataviin malleihin.

  • Original Message -------- Subject: Re: [RaPu2004] Tuulimittareista? Date: Tue, 06 Jun 2006 15:38:19 +0300 From: Teemu Mäntynen To: RaPu2004

X X wrote:

> Kertokaapa Meteoksen omistajat, että oletteko olleet tyytyväisiä
> valintaanne?

> Olen hankkimassa itse ihan perusmittaria ja Skywatchilta on näköjään
> uutuutena Explorer malli jota olen vähän miettinyt.

En hommannun Meteosta(*1) kimpassa, vaan Geoksen(*2) omin nokkineni, eikä minulla ole omakohtaista kokemusta Xploreristakaan (*3), mutta kommentoinpa silti.

  1. http://www.paratronic.fi/tuulimittari_meteos.shtml
  2. http://www.paratronic.fi/saaasema_geos.shtml (päivitetty linkki: http://www.paratronic.fi/geos11.shtml)
  3. http://www.paratronic.fi/tuulimittari_xplorer.shtml

Geoksessa ja Xplorerissa on Meteokseen verrattuna se huono/erilainen ominaisuus, että niiden tuulimittarit pitää sihdata kohti tuulta. Haittana on sihtaamisen vaiva. Hyvänä puolena on, että tuleepa väkisinkin laitettua merkille myös tuulen suunta eikä vain voimakkuus.

Geoksessa on tuulimittarin propellin alla pieni "tuuliviiri", joka auttaa sihtaamisessa. Xplorerissa ei sellaista taida olla ainakaan em. sivuston kuvien perusteella. Tämä nyt on tietysti vähäpätöinen asia.

Geoksen perinteisellä kompassilla voi mittauksen jälkeen tsekata heti myös tuulen suunnan, eikä erillistä kompassia tarvita. Xplorer 3:ssa ja 4:ssä on elektroninen kompassi. Juuri ks. kompasseista ei ole kokemusta, mutta ainakin Suunnon kellon elektroninen kompassi kaipaa toistuvaa uudelleenkalibrointia ja on aika herkkä ulkopuolisten esineiden aiheuttamille epätarkkuuksille.

Geokseni on useampaan otteeseen ollut läpimärkä rajussa sateessa suoritetun tuulimittauksen ansiosta. Tuolloin kosteusmittari on hetken aikaa käyttökelvoton, mutta muut toiminnot OK. Kosteusmittaria voi taas käyttää, kun suuremmat irtovedet on kuivuneet pois. Pysyviä ongelmia ei ole ainakaan vielä ilmennyt minkään toiminnallisuuden osalta.

Näytön taustavalo olisi kiva lisävaruste pimeässä.

Geoksessa on aika paljon massaa, jonka takia vie aikansa (5-15 min. lämpöerosta riippuen), ennen kuin laitteen oma lämpötila ja sitä myöden lämpotilamittaus tasaantuvat ympäristön lämpötilaan. Chasella hiukan epäkäytöllistä, kun hyppää auton ja ulkoilman välillä jatkuvasti. En osaa arvioida onko Geos tässä suhteessa miten hyvä/huono muihin verrattuna.

Ikävintä Geoksessa on sen ihan hävytön hinta. Xplorer 4:ään verrattuna hintaa on n. 200 EUR enemmän, mutta sillä ei saa lisänä kuin kosteusmittauksen. Aikani mietittyäni tulin kuitenkin lopulta siihen tulokseen, että ostan kerralla sellaisen laitteen, jossa on kaikki ominaisuudet yhdessä, enkä kanniskele chasella useampaa erillistä vimpainta, kun niitä on muutenkin riesaksi asti. Kun aika on haihduttanut pahimmat muistot pankkitilin kohtalosta, niin olen ollut lopulta ihan tyytyväinen hankintaan.

Vielä kun laitteessa olisi perus-GPS, niin se olisi melko täydellisesti varustettu tarkkojen havaintojen tekoon (ja hinnankin voisi ymmärtää).

Ja vielä aihetta hivenen sivuten. Olen huomannut sanelukoneen näppäräksi ja ennen kaikkea nopeaksi tavaksi tehdä muistiinpanoja chasen aikana. Etenkin solo-chasella autoa ajaessa moni havainto olisi jäänyt muistiin laittamatta, jos sitä ei olisi voinut sanella kirjoittamisen sijaan.

Nykyään monesta kännykästä/kämmentietsikasta/mp3-soittimesta/kamerasta löytyy sanelutoiminto, eikä erillistä laitetta tarvita. Tietysti äänitteen joutuu purkamaan tekstiksi, kun myöhemmin kirjaa havaintojaan esim. Ursan kantaan. Itse käytän vanhanaikaista nauhakonetta, kun sellainen ennestään oli nurkissa, ja muut sanelukoneeksi soveltuvat laitteet on jo muussa käytössä.

Vanhan jäsenet on tämän välinekuvan nähneet ennenkin, mutta spamminpä sen vielä uusille jäsenille:
http://www.mantynen.com/teemu/foto/displayimage.php?album=8&pos=1

--
Teemu Mäntynen
http://www.mantynen.com/teemu/