Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.08.2005

Kyllä tämä vielä hiukan liittyy listan asiaan; sidos nimenomaan tähän listaan löytyy viimeisestä kappaleesta.. ;)

At 15:44 +0300 6.8.2005, Teemu Mäntynen wrote:

>Eli pelit ja vehkeet hankitaan joka tapauksessa verovaroin.

Tottakai, koska aivan ydintehtävänä on huolehtia siitä, että tykistöllä on käytössään ajantasainen tieto kranaatin lentoradalla vallitsevista olosuhteista. Siihen tarvitaan kalustoa, analyytikkoja, tutkimusta ja hallintohenkilökuntaa.

Ydinkysymys on, että mitä _kaikkea_ verorahoilla tehdään. Arjen elämässä sadetutka vaikuttanee positiivisemmin kuin kranaatin tuulikorjaustiedot, kunhan sellainen tieto ensin tarjotaan ja kansalaiset harjaantuvat ymmärtämään sääasioista enemmän kuin tasolla "lupasivat enimmäkseen poutaa, ja nyt yhtäkkiä sataa, prkl!".

>Nykyinen systeemi palvelee huonosti jopa elinkeinoelämää. Vain kaikkein suurimmilla toimijoilla on varaa hankkia maksullisia sääpalveluja. Niistäkin melkoinen osa taitaa olla muita julkisen sektorin tahoja, eli niidenkin rahat revitään verovaroista.

Tässä lienee oma osuutensa silläkin, että on olemassa myös kaupallisia toimijoita (lue:Foreca), joiden elinkeinoa ei ole soveliasta vesittää tuottamalla kilpailevaa palvelua verovaroin. Yksityinen toimija on jo myynyt palvelunsa mm. Ilmailulaitokselle, Farmitille, Kauppalehdelle ja Vene-lehdelle. Niiltä menisi pohja pois, jos FMI laittaisi omansa jakeluun maksutta. Tämäkin on jonkun tekemä päätös samalla tavalla kuin se, kun Yleä taannoin kritisoitiin eduskunnassa siitä, kun se halusi tuottaa mobiilipalveluita. Vievät kuulemma elinkeinon saman alan yrittäjiltä.

Nykyisellään FMI:llä on velvoite myydä tutkadataa viranomaispalveluna yrittäjille, jotka haluavat käyttää sitä omaan liiketoimintaansa. Forecalla esim on tällainen tilanne, se myy tutkadataa edelleen, lisäarvona kivat kartat ja käyttöliittymät. Tästä pitäisi siirtyä askel eteenpäin ja keksiä, millä Forecat sun muut korvaavat tämän menetetyn ansion ja data voidaan vapauttaa julkiseksi. Jottei tule valituksia EU:lta ja eduskunnalta.

>Mutta asiaa ei tietenkään pidä tarkastella vain FMI:n budjetin tasolla, vaan koko kansantalouden hyötyjen osalta. Jos nykyisin maksulliset palvelut olisivat ilmaisia, niin siitä koituva hyöty olisi monin verroin suurempi summa kuin FMI:n lisärahoitukseen tarvittava summa.

Tästä olen samaa mieltä. Samoin kuin siitä, ettei vielä ole täysin sisäistetty sitä, miten kokonaisedullista on tuottaa hyviä www-palveluita jopa ilmaiskäyttöön. Voisivat elinkeinopuolellakin sitten keskittyä tekemään toisenlaisia erityispalveluja, ettei tarvitse näin perusasiaan käyttää resursseja.

Itse olen sitä mieltä, että raakadatan pitäisi olla kaikkien käytettävissä (kuten esim ennustemallit nykyään ovat, sade- ja salamatutkat eivät Euroopassa valitettavasti ole), ja meteorologien pitäisi voida keskittyä omaan työhönsä -> mallien inhimillinen tulkinta ja välineiden edelleenkehittäminen. Kai siitäkin pitäisi tienestiä tulla riittävästi.

Usein ei kuitenkaan muisteta, että esim www-palvelininfran ylläpitäminen on myös todellisuudessa hyvin kallista, jos se tehdään oikein ja kysynnän tyydyttävästi (tämä on minun leipätyötäni). Onneksi trendi on se, että palvelinpoolit joka tapauksessa kehittyvät laadullisesti sekä elinkeino- että valtion sektorilla, ja niihin käytetään paljon varoja. Veikkaan FMI:n hallintokuluissa olevan myöskin tätä puolta aika paljon mukana, eli ei se pelkkää kynänpyöritystä ole.

>kriittisesti ja sijoitukselle halutaan vastinetta. Suomessa herra virkamiestä kumarretaan yhtä syvään kuin herra pankinjohtajaa. Niinpä virkamies on oppinut elämään herrana, ja veronmaksajasta on tullut tälle riesaa aiheuttava asiakas, vaikka todellisuudessa hän onkin virkamiehen työnantaja.

Ongelmaa tietysti voi kärjistää se, jos virkamieheen suhtaudutaan noin. Virkamies on vähän niinkuin Posti, sitä voi syyttää kaikesta, mutta sen seurauksena virkamiehen takana oleva ihminen suojautuu ja etääntyy, koska kokee tulleensa kohdelluksi epäinhimillisesti. Vrt känninen votkaturisti, joka valittaa tallinnalaiselle tarjoilijalle, että "mikset hymyile ystävällisemmin, minä sentään sinun palkkasi maksan?" Miltähän tarjoilijasta tuntuu, jos itse tarjoilutyö on kuitenkin tehty hyvin.. Työ sujunee edelleen, mutta se vaikuttaa suhtautumiseen kaikkiin seuraaviinkin turistiasiakkaisiin. Kaikki me olemme palvelutyössä, ei se siitä ole kiinni ollaanko virkamiehiä, palvelualalla tai teollisuudessa. Työn idea on se, että ollaan hyödyksi jollekulle ja saadaan siitä korvauksena tuloa.

Ajatus virkamiesvallasta on suora johdannainen siitä, miten vähän ihmiset keskimäärin välittävät politiikasta ja vallankäytöstä, tai kun välittävät, se tehdään jollain tavalla väärin. Valta on eduskunnalla; monenko virkamieshankkeen edistymistä keskivertokansalainen seuraa ja pyrkii vaikuttamaan siihen rakentavin keinoin? Virkamies oppii olemaan herra omalla tontillaan, jos asiallisia vaikutteita tulee muualta kovin vähän.

>Ehkä vallitsevien asetelmien ravisteluun tarvitaan ulkopuolinen näkökulma? Ehkä virkamiehet ja poliitikot, jotka nykyisen systeemin ovat synnyttäneet, eivät ole kelvollisia tekemään aloitetta sen muuttamisesta parempaan? Virkamiehet ja poliitikot ovat kansalaisia varten, eikä toisin päin.

Nyt tarvittaisiin siis kansalaisia, jotka ovat valmiita ottamaan vastuuta yhtä paljon kuin ne kuuluisat virkamiehet. Sitä minä tässä vähän peräänkin.

Eli kampanjaa vain pystyyn sen aikaansaamiseksi, että FMI alkaa tuottaa maksuttomia kansalaispalveluja edullista www-kanavaa pitkin. Tällöin tietysti dialogia ei kannata aloittaa lauseella "Mun nimi on Paavo Veronmaksaja, ja mun faija omistaa tän firman...", vaan pitäytymällä vaikkapa numeroissa, tehtävässä ja strategiaperusteluissa. Ihmisiä kun ne virkamiehetkin ovat, vaikkakin yleensä vilpittömiä sellaisia. Niille kannattaa puhua kuin ihmiselle.

Ehdotan, että tällaista toimintaa käynnisteltäisiin vaikka Ursan myrskybongausjaoston voimin. Perusteluja vaan kasaan, miksi tämä olisi hyvää ja hyödyllistä yhteiskuntapalvelua FMI:ltä (Forecaa ja muita yrittäjiä unohtamatta) koko kansalle.

--

        MK

PS. Ehkä lopetan omalta osaltani tähän, etten vaikuta virkamiesherralta. "Kansalaisten vuoro toimia." <hymiö>