Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

myrskybongarit-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.08.2005



Mats Kommonen wrote:

> Ilmatieteen laitoksen tehtävänä on tuottaa säätietoja ensisijaisesti
> puolustusvoimien, muiden turvallisuus- ja pelastusviranomaisten sekä
> ilmailu- ja muiden liikenneviranomaisten käyttöön.

Eli pelit ja vehkeet hankitaan joka tapauksessa verovaroin.

> Lisäksi se palvelee koko yhteiskuntaa tarjoamalla säätietoja yleiseen
> käyttöön, kohderyhminä erityisesti ne elinkeinot, joissa säätilalla on
> merkitystä.

Nykyinen systeemi palvelee huonosti jopa elinkeinoelämää. Vain kaikkein suurimmilla toimijoilla on varaa hankkia maksullisia sääpalveluja. Niistäkin melkoinen osa taitaa olla muita julkisen sektorin tahoja, eli niidenkin rahat revitään verovaroista.

Suuri joukko pk-sektorin tai maatalouden yrittäjiä yksittäisistä kansalaisista puhumattakaan joutuu elämään ilman nykyaikaisimpia ja tarkimpia mahdollisia palveluja, ja turvautumaan halvempiin mutta suurpiirteisempiin palveluihin.

Miksi FMI on enenevissä määrin kuin elitistinen yksityisen sektorin yritys, joka valikoi itselleen parhaat maksavat asiakkaat nauttimaan yhteisin varoin kehitetyistä palveluista, eikä toimi kuten julkisen palvelun taho?

> Lisäksi FMI tuottaa maksullisia palveluita, esim säädatat telkkariin
> ja lehtiin,

Siinä en näe mitään ongelmaa, jos FMI haluaa periä rahaa siitä, että se erikseen pyydettynä piirtää nätit grafiikat telkkariohjelmaan tai lehden sivulle.

> joku on päättänyt, ettei reaaliaikaisen säädatan jakelu
> www-palvelimien kautta kuuluu FMI:n perustehtäviin.

Eli asiasta voidaan päättää myös toisin. Netti on erittäin halpa tapa jaella suuriakin tietomääriä. Laajakaistaliittymät ja tulevaisuudessa myös laajakaistaiset mobiililiittymät tarjoaisivat aivat uudenlaisia mahdollisuuksia entistä tarkemman säätiedon jakeluun myös pk-sektorille ja tavallisille kansalaisille.

> Peruskysymys on: kuinka paljon haluat maksaa veroja?

FMI:n tuotto- ja kululaskelma 2004 kertoo, että maksullisen toiminnan tuotot olivat 8,4 milj. euroa. Eli vaikka kaikki maksullinen toiminta tuotot muutettaisiin verovaroista maksettavaksi, niin se olisi vain n. 1,5 EUR per nuppi.

Osa tuon summan muodostavista palveluista voisi jatkossakin olla maksullisia, kuten esim. TV-, radio- ja lehtikäyttöön jalostetut erikoisversiot. Maksullisten palvelujen tuottaminen maksuttomina säästäisi esim. laskutus- ja muiden hallintokulujen muodossa.

2004 FMI:n menoista 26% upposi hallintokuluihin. Se on enemmän kuin teknisiin palveluihin ja melkein yhtä paljon kuin tutkimukseen.

Mutta asiaa ei tietenkään pidä tarkastella vain FMI:n budjetin tasolla, vaan koko kansantalouden hyötyjen osalta. Jos nykyisin maksulliset palvelut olisivat ilmaisia, niin siitä koituva hyöty olisi monin verroin suurempi summa kuin FMI:n lisärahoitukseen tarvittava summa.

> RaPu-projekti
> Parhaassa tapauksessa lopputuloksena on joskus entistäkin parempi
> ilmainen palvelu, jos jossain tehdään uusia strategisia päätöksiä.

Uskotko, että FMI tekee RaPu-projektista tulevaisuudessa ilmaisen kaikille avoimen palvelun, vai että siitä tulee Salamapalvelun kaltainen sikakallis (1120 EUR/kk + alv.22% !) maksullinen lisäpalvelu?

> Koska Yhdysvalloissa on kaikkina vuodenaikoina rajuja sääilmiöitä,
> jotka tappavat ihmisiä.

Yhdysvalloissa on rajuja sääilmiöitä osan vuodesta osassa maata. Silti siellä ei olla tyydytty jakamaan vapaasti vain ääri-ilmiöitä koskevia säätietoja, vaan myös rauhallisten seutujen rauhalliset säätiedot ovat vapaan saatavuuden piirissä.

Sääilmoitä itseään tärkeämpänä syynä näen USA:n ja Suomen välisen kultuurillisen eron suhtautumisessa verovaroilla ylläpidettävään julkiseen sektoriin. USA:ssa verovaroin saataviin palveluihin on totuttu suhtautumaan kriittisesti ja sijoitukselle halutaan vastinetta. Suomessa herra virkamiestä kumarretaan yhtä syvään kuin herra pankinjohtajaa. Niinpä virkamies on oppinut elämään herrana, ja veronmaksajasta on tullut tälle riesaa aiheuttava asiakas, vaikka todellisuudessa hän onkin virkamiehen työnantaja.

Ehkä vallitsevien asetelmien ravisteluun tarvitaan ulkopuolinen näkökulma? Ehkä virkamiehet ja poliitikot, jotka nykyisen systeemin ovat synnyttäneet, eivät ole kelvollisia tekemään aloitetta sen muuttamisesta parempaan? Virkamiehet ja poliitikot ovat kansalaisia varten, eikä toisin päin.

> jos pohjanmaalla tulvii tai Kotkassa nousee vesi, siitä voi varoittaa
> uutisissakin, ei tarvita sadetutkaa.

Suomessakin on vaaraa, jopa hengenvaaraa, aiheuttavia säitä, vaikka täkäläiset ääri-ilmiöt ovatkin USA:n vastaavia kesympiä. RaPu voisi olla hyvä lisä Suomen tuhansilla järvillä liikkuville veneilijöille. Salamapalvelu voisi olla hyvä lisä työssä tai vapaa-aikana ulkona liikkuville. Ihan vain pari esimerkkiä mainitakseni.

Mutta miksi hengenvaara olisi se jokin raja-arvo? Jos maksullisten palvelujen muuttaminen maksuttomiksi olisi kansantaloudellisesti järkevää, niin miksi niin ei tehtäisi?

-- 
Teemu Mäntynen

--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html