Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.04.2012

On Fri, Apr 13, 2012 at 07:58:49AM +0300, Jukka Ruoskanen wrote:

> Tuo auringon kiekon kohdistus on varmaan ainoa asia johon
> käyttöliittymää tarvitsee. Muutoinhan pino-ohjelma voisi olla
> komentorivipohjainen, tai esim. jossain tekstitiedostossa olevalla
> skriptillä ajettava. Varmaankin suoritusnopeus myös kasvaisi jos ei
> tarvitsisi esittää graafisesti välivaiheita ruudulla.

Näin olen itsekin ajatellut. Pohjimmiltaan softa olisi komentoriviltä käytettävä, käyttöliittymän avulla olisi helpompaa valita kohdistuspiste(et) ja muut parametrit, jotka sitten välitetään komentoriviohjelmalle taustalla raksutettavaksi. Sitä voisi sitten ohjata myös komentoriviltä skriptaamalla ja tehdä eräajoja (batch).

> [...]
> paikkakunnan nimen, josta ohjelma yhdessä EXIF -tietoihin perustuvan
> kellonajan avulla tietäisi valonlähteen kulloisenkin paikan, ja
> voisi käyttää tätä tietoa avuksi tilanteissa, joissa korrelaattori
> löytää päätäntäalueelta varsinaisen auringon kiekon lisäksi yhden
> tai useampia varteenotettavia kilpailijoita. Tässä ei siis olisi
> tärkeää auringon absoluuttinen paikka taivaanpallolla, vaan
> nimenomaan sen kuvien ottovälin aikana tapahtunut paikan muutos
> kuvapinnan x- ja y-koordinaateissa. Uskoakseni tämä toisi
> huomattavasti robustisuutta jalustalta otettuihin kuvasarjoihin.

Jotain tällaista tarkoitinkin tuossa ensimmäisessä toiminallisuuslistauksessani. Periaatteessa ei tarvita edes koordinaatteja. Aikojen (EXIF-tiedoista, kellon oikeellisuuskaan ei ole niin justiinsa), objektiivin polttovälin ja kameran pikselikoon perusteella voi arvioida kuinka paljon Auringon pitäisi kuvien välillä liikkua. Suuruusluokka riittää, jos tätä käytetään vain ennakoimaan miltä alueelta Auringon pitäisi löytyä.

> Käsivaralta kuvatut onkin sitten jo toinen juttu, mutta MR:n
> mainitsema horisontin suoristus voisi ehkä toimia kohtuullisesti.
> Auringon kiekon löytäminen sieltä kuvasta on hankalampaa, koska se
> kuitenkin kuvasta toiseen pomppii hallitsemattomasti, kuin Brownian
> motion, joskin pysytellen aina suurin piirtein samalla kuva-alueella
> muutaman kymmenen tai sadan pikselin tarkkuudella.

Näissä tosiaan tulee äkkiä paljon suurempi alue etsittäväksi, mutta jos tuon "kliksutellaan Aurinko kaikista kuvista" -ominaisuus tulee tehtyä, niin sillä saa tätät vaihetta nopeutettua melkoisesti.

> Ai niin, viimeiseksi toiveeksi esittäisin seuraavaa: kuten monissa
> keskusteluissa on todettu, niin vaikka pääosa jengistä tekee usm:n
> lopuksi koko pinolle, niin toivoisin silti omien mielihalujeni
> tyydyttämiseksi sekä mahdollisten erikoistilanteiden varalle
> mahdollisuutta usmata jokainen pinottava ruutu ennen keskiarvopinoon
> liittämistä.

Tätä jo vähän odottelinkin ;-) Ei hätää, Imagemagick-kirjaston kanssa USM on yksi komento yhden (säde), kahden (säde, sigma/amount) tai kolmen (säde, sigma, kynnysarvo) parametrin kanssa, joten ei tuo itse komentorivisysteemiin kuin 3-4 riviä lisää koodia komentoriviparametrien lukemisesta itse USMaukseen.

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",