Kirjoittajan mukaan: Jukka Ruoskanen (jukka.ruoskanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.04.2012

Markon mainitsema ongelma Auringon träkkäämisestä Registaxilla on useimmiten hallinnassa, jos vain laittaa sen tarkastelualueen mahdollisimman sopivaksi. Esim. D200:lla muistaakseni 32, vai oliko 64, pikseliä kanttiinsa oleva loota on useimmiten passeli. Kuitenkin pääsääntö lienee, että blokkerissa pitäisi olla riittävästi "mustaa taustaa", josta aurinko helposti löytyy. Jos blokkeri on hyvin pieni, niin edellä mainittu loota voi joskus kattaa myös alueita blokkerin ulkopuolelta, jolloin kohdistimelle tulee kilpailevia kirkkaita elementtejä sen määrittelyalueen sisään.

Tuo auringon kiekon kohdistus on varmaan ainoa asia johon käyttöliittymää tarvitsee. Muutoinhan pino-ohjelma voisi olla komentorivipohjainen, tai esim. jossain tekstitiedostossa olevalla skriptillä ajettava. Varmaankin suoritusnopeus myös kasvaisi jos ei tarvitsisi esittää graafisesti välivaiheita ruudulla.

Skripti voisi myös mahdollistaa monia tavoittelemisen arvoisia asioita ohjelmassasi. Esimerkiksi eräajo-ominaisuus (batch) voisi olla miellyttävä toiminnallisuus. Jos meganäytelmästä on olemassa vaikka 800 kuvaa, ja kuvaaja haluaa tehdä esim. 30 tai vaikka 45 kuvan pinoja tästä massasta, niin olisihan se hienoa jos voisi tehdä määrittelyt skriptiin ja sitten jättää koneen rouskuttamaan homman loppuun. Tämä tietysti vaatisi auringon paikan määräämistä etukäteen kunkin pinosarjan ensimmäiselle kuvalle, esim ilmoittamalla pikseleinä auringon kiekon keskipiste. Tämä vaihe vaatisi kuvan avaamista jossain etukäteen, mutta voisi kuitenkin säästää pitkässä juoksussa aikaa.

Tuon auringon / kuun träkkäämisen helpottamiseksi kuvaaja voisi tietysti kertoa havaintopaikkansa koordinaatit, tai vaikka vain paikkakunnan nimen, josta ohjelma yhdessä EXIF -tietoihin perustuvan kellonajan avulla tietäisi valonlähteen kulloisenkin paikan, ja voisi käyttää tätä tietoa avuksi tilanteissa, joissa korrelaattori löytää päätäntäalueelta varsinaisen auringon kiekon lisäksi yhden tai useampia varteenotettavia kilpailijoita. Tässä ei siis olisi tärkeää auringon absoluuttinen paikka taivaanpallolla, vaan nimenomaan sen kuvien ottovälin aikana tapahtunut paikan muutos kuvapinnan x- ja y-koordinaateissa. Uskoakseni tämä toisi huomattavasti robustisuutta jalustalta otettuihin kuvasarjoihin.

Käsivaralta kuvatut onkin sitten jo toinen juttu, mutta MR:n mainitsema horisontin suoristus voisi ehkä toimia kohtuullisesti. Auringon kiekon löytäminen sieltä kuvasta on hankalampaa, koska se kuitenkin kuvasta toiseen pomppii hallitsemattomasti, kuin Brownian motion, joskin pysytellen aina suurin piirtein samalla kuva-alueella muutaman kymmenen tai sadan pikselin tarkkuudella.

Jep jep, tässä tajunnanvirtaa.

Ai niin, viimeiseksi toiveeksi esittäisin seuraavaa: kuten monissa keskusteluissa on todettu, niin vaikka pääosa jengistä tekee usm:n lopuksi koko pinolle, niin toivoisin silti omien mielihalujeni tyydyttämiseksi sekä mahdollisten erikoistilanteiden varalle mahdollisuutta usmata jokainen pinottava ruutu ennen keskiarvopinoon liittämistä. Usm-suodattimen ajo kuva-alalle ei ole erityisen aikaa vievää - olen sitä esim. Matlabissa tehnyt. Jos pino-ohjelma lisäksi sisältäisi usmauksen, niin sittenhän se olisi täydellinen paketti! Suotimen parametriavaruus pitäisi olla tarpeeksi laaja palvelemaan pieniä kuvia sekä uusia kymmenien MPix:ien kuvia.

Jukka