Ursa   Viestintä   Listat   halo-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

halo-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.09.2005

On Thu, 15 Sep 2005, Jarmo Moilanen wrote:

> Väljätti ottaen olin siis oikeilla jäljillä... Eli halojen synty on myös
> sirontailmiö, mutta jääkiteiden suuremman mittakaavan vuoksi
> teoreettisesti halon syntyä voidaan tutkia ottamalla huomioon vain
> heijastumiset ja taittumiset jääkiteessä ja unohtaa molekyylitason
> sironta.

Juuri näin.

> Huti meni vain siinä, että heijastuminen ja taittuminen ei siis ole eri
> asia kuin sironta vaan ne ovat sironnan ilmenemismuoto jos kappale eli
> jääkide on selvästi suurempi kuin valon aallonpituus... Tätä en ole
> oikein koskaan sisäistänyt, jospa se nyt meni perille...

Jäi vielä sanomatta se että kun valon ja aineen vuorovaikutusta tarkastellaan, niin siihen liittyy kaksi prosessia: absorptio ja sironta. Näiden ero on siinä, että absorptiossa osa molekyyliin osuvasta säteilyenergiasta siirtyy molekyylin sisäiseksi energiaksi (liike-energia, rotaatio, värähtely, yms.) eli suomeksi sanottuna lämmöksi ja aikanaan emittoituu sitten lämpösäteilynä, jolloin aallonpituus riippuu aineen lämpötilasta. Sironta taas on prosessina välitön ja energiaa ei huku, eli sironneen säteilyn aallonpituus on sama kuin tulevan säteilyn.

Tällä tiedolla kyllä ei taida olla paljonkaan merkitystä halojen kannalta.

> Ei tahdo aina tulla ajateltua tarpeeksi syvälle ilmiöiden syntyä... Ei
> sen puoleen, tuo molekyylitason sironta jätetään yleensä huomioimatta
> halotutkimuksessa. Syy on se, että jos jääkide olisi tarpeeksi pieni
> jotta sironnalla olisi merkittävää vaikutusta, ei tutkimuskohteita eli
> haloja enää synny. Difraktiota on jonkin verran tutkittu halojen
> yhteydessä, mutta senkin vaikutus haloihin ei ole kovin suuri, joskin
> sitä esiintyy (pienistä kiteistä syntyvät halot suttaantuvat ja
> levenevät, vrt. sateenkaarta ja sumukaarta).

Eipä niitä yleensä tarvitse ajatella. Itse asiassa olen kyllä joskus miettinyt miten taivaan molekylaarisen sironnan saisi yksinkertaisesti halosimulaattoriin. Tällöin voisi paremmin arvioida sitä onko jonkin kaaren intensiteetti riittävä jotta sen voisi oikeasti nähdä. Parempi olisi kyllä samalla ottaa mukaan myös ne liian pienet kiteet ja epämuodostuneet kiteet, koska nämä ovat kuitenkin vastuussa siitä pilven valkoisesta taustasta, eli siis tärkeämpiä kontrastin kannalta. Ongelma on lähinnä se, että kyseessä on oikeastaan säteilynkulkuongelma, ei sirontaongelma. Eli ei voi noin vain laskea yhteen erilaisista kiteistä tai molekyyleistä tulevaa sirontaa. Toisaalta jos homman tekisi kerralla kunnolla, tulisi samalla ne moninkertaisen sironnan halot automaattisesti mukaan! Malli olisi kyllä kovin paljon hitaampi kuin tavanomainen halosimulaattori.

Saisikohan Tapen innostumaan tällaisesta?

(olen kyllä pitänyt silmiä auki sopivan säteilynkulkumallin osalta, mutta ei ole tullut vielä vastaan. Voi kyllä olla että joku on sellaisen jo implementoinut, pitäisi vain rukata ne halutunlaiset kiteet sinne sisään.)

--
Timo Nousiainen
University of Helsinki