Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (moilanja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.09.2005

Moi,

Hyvä että Timo tarkensi asiaa asiantuntemuksellaan.

Väljätti ottaen olin siis oikeilla jäljillä... Eli halojen synty on myös sirontailmiö, mutta jääkiteiden suuremman mittakaavan vuoksi teoreettisesti halon syntyä voidaan tutkia ottamalla huomioon vain heijastumiset ja taittumiset jääkiteessä ja unohtaa molekyylitason sironta.

Huti meni vain siinä, että heijastuminen ja taittuminen ei siis ole eri asia kuin sironta vaan ne ovat sironnan ilmenemismuoto jos kappale eli jääkide on selvästi suurempi kuin valon aallonpituus... Tätä en ole oikein koskaan sisäistänyt, jospa se nyt meni perille...

Ei tahdo aina tulla ajateltua tarpeeksi syvälle ilmiöiden syntyä... Ei sen puoleen, tuo molekyylitason sironta jätetään yleensä huomioimatta halotutkimuksessa. Syy on se, että jos jääkide olisi tarpeeksi pieni jotta sironnalla olisi merkittävää vaikutusta, ei tutkimuskohteita eli haloja enää synny. Difraktiota on jonkin verran tutkittu halojen yhteydessä, mutta senkin vaikutus haloihin ei ole kovin suuri, joskin sitä esiintyy (pienistä kiteistä syntyvät halot suttaantuvat ja levenevät, vrt. sateenkaarta ja sumukaarta).

Jarmo

Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista. Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku