Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.09.2005

On Thu, 15 Sep 2005, Timo Nousiainen wrote:

> Eipä niitä yleensä tarvitse ajatella. Itse asiassa olen kyllä joskus
> miettinyt miten taivaan molekylaarisen sironnan saisi yksinkertaisesti
> halosimulaattoriin. Tällöin voisi paremmin arvioida sitä onko jonkin
> kaaren intensiteetti riittävä jotta sen voisi oikeasti nähdä. Parempi
> olisi kyllä samalla ottaa mukaan myös ne liian pienet kiteet ja
> epämuodostuneet kiteet, koska nämä ovat kuitenkin vastuussa siitä pilven
> valkoisesta taustasta, eli siis tärkeämpiä kontrastin kannalta. Ongelma
> on lähinnä se, että kyseessä on oikeastaan säteilynkulkuongelma, ei
> [...]

Korjaan nyt vielä itseäni välittömästi. Eli siis jos jättäisi moninkertaisen sironnan efektit pois, noiden eri hitujen aiheuttaman sironnan voisi summata yksinkertaisesti yhteen, kunhan vain painottaa niitä oikein. Mutta jos moninkertaisen sironnan haluaa mukaan, niin silloin kyse on tosiaan säteilynkulkuongelmasta joka pitää ratkaista erikseen ja jonka lopputuloksena tulee se eri osien summaus oikein painotettuna, mutta nyt on ne moninkertaisen sironnan efektitkin mukana.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki