Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmom_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 23.05.2002

Kiitos,

Koetan vain olla herättelemättä liikoja odotuksia. Niitä on ikävä sitten perua... Toki, jos teoriani osuu kohdalleen, niin sitten minäkin voin jo vähän juhlia hommaa.

Vielä nuo Schlesingerin ja Jordan-Bakerin havainnot asettuivat kiltisti käyrilleni...

Schlesinger ja Jordan-Baker ovat havainneen SAMAN ellipsin. Senhän voi jokainen päätellä jo noista annetuista arvoista. Kuun korkeus on molemmissa samaa suuruusluokkaa ja ellipsin pystyhalkaisija on sama (valonlähteen korkeuden ylittäessä noin 35° alkavat käyrät olla enemmän vaakasuorassa ja siten pieni ero tai virhe valonlähteen korkeuksissa ei siirrä vielä havaintoa käyrältä pahasti pois. Mittausvirhe ellipsissä sitä vastoin voi siirtää sen käyrältä toiselle helpommin mitä korkeammalla valolähde on)... Ellipsi näyttäisi siten olevan sama kuin Hakumäen 21.11.1988 kuvaama. Toisin sanoen yksi "löytö" pois Hakumäeltä... Kuvan hän on joka tapauksessa saanut siitä ensimmäisenä... Schlesinger meni käyrän alle sitä hipoen ja Jordan-Baker sen ylle vähän hipoen kun käytin havainnoille annettujen valonlähteen korkeuksien keskiarvoa (siis 36,5° ja 40,5°). Arvolla 37° Schlesinger on justiinsa käyrällä ja arvolla 39° J-B sijoittuu käyrälle.

Joten tervetuloa takaisin Schlesingerin ellipsihalo... Näyttäisi olevan se neljänneksi suurin ellipsihalo. Siis jos olen oikeassa...

Sitä vastoin Hakumäen 18.2.1988 kuvaama ellipsi saattaa olla aidosti ensilöytö... Kunhan se Broomall 1901 selviää. Jos Broomallille ei saada valolähteen korkeutta selville, jää se täysin tunnistamatta. Toisin sanoen, jos ellipsihalolle ei löydy valonlähteen korkeutta (kellonaika!), ei havainnolla tee juuri mitään jos tämä teoria pitää paikkansa (no, on se silti havainto ellipsistä, mutta jää tunnistamatta).

Ne menisivät nyt näin: Pienin ellipsi (kuka? Tällä hetkellä varhaisin tilastoni havainto tästä on itselläni, mutta jollain taisi olla tämä yhdessä visuaalihavainnossa jo aikaisemmin. Täytyy tarkistaa...), Hakumäki 1988, Kinnunen 1987, Schlesinger 1908, Neve 1977 ja Hissink 1901...

Tosin, muistutan että nuo käyrät eivät ole mitenkään sidottu tiettyihin prismakulmiin vielä. Ne ovat nyt sijoitettu niin, että ne käyvät keskimääräisesti yksiin havaintojen kanssa. Syy on se, etten tiedä prismakulmia jotka voisi jotenkin perustella. Enkä kerro tässä vaiheessa noita nyt käyttämiäni prismakulmia, koska niitä ei vielä tässä vaiheessa ole syytä sen tarkemmin selvitellä. Sitten jos teoria osoittautuu paikkansapitäväksi, niin sitten niille voi ratkaista kulman arvon. Nyt on tärkeintä nähdä, asettuvatko havainnot teorian mukaisesti käyrille. Se, mikä prismakulma on käyrän takana on sitten selvitettävä havaintojen muodostamasta käyrästä eikä päin vastoin.

Jarmo