Kirjoittajan mukaan: Matias Takala (Matias.Takala_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.04.2012

Hei,

tässä vähän yhteenvetoa keskustelusta.

  1. "Verovaroin tuotettu tutkadata on vapautettava"

Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, Maanmittauslaitoksen esimerkkiä luultavasti seurataan lähivuosina. Tämä vaihtoehto toteutuu varsin todennäköisesti mutta on silti täysin varmaa, että vapautuminen ei tapahdu hyödyttäen nyt alkavaa kautta. Uskon, että suuri osa IL:n työntekijöistäkin kannattaa tätä vaihtoehtoa (kuten allekirjoittanut). Päätöksenteko tapahtuu kuitenkin korkealla tasolla ja kuten Timo Nousiainen esitti, taustalla on monia merkittäviä seikkoja vaikuttamassa.

2) "Vapaan tutkadatan ylläpitomaksu ja -politiikka mahdollisesti huonoa"

vaikea ottaa kantaa, kun vapauttamispäätöstäkään ei ole tehty eikä toteutustavasta ole mitään tietoa.

3) "Vapautuva data ei ole käyttökelpoista tai tuotteita puuttuu"

osin kuten kohta 2). Pidän kuitenkin Teemu Mäntylän tavoin todennäköisenä, että kaikkia lopputuotteita ei tule julkisesti saataville. Toisaalta tämä tarjoaa innokkaille harrastajille mahdollisuuden myös kehittää omia tuotteitaan ja palveluita, esim. myrskybongausjaoston puitteissa.

4) "Kohtuuhintaista tutkadataa saataville IL:stä"

Tämä varmasti näyttää yksinkertaiselta vaihtoehdolta toteuttaa mutta vaatinee käytännössä johtajatason päätöksen sekä palvelunkehityksen projektin. Vaikka tälle linjalle lähdettäisiin, tuskin ehtii hyödyttää alkavaa kautta.

5) "Tutkadataa saatavilla IL:stä yhteistyöprojektien puitteissa"

Tämän kohdan suhteen suurin muutos on RaPu:n merkityksen väheneminen ja suurten rakeiden havaintojen merkityksen kasvaminen. Sinänsä RaPu on koko olemassaolonsa aikana toiminut periaatteella, jossa dataa saa havaintoja vastaan. Käsittääkseni kritiikin ydin on puuskatuotteen poistuminen RaPu:n (tai Ra:n) valikoimista, TATSI:n puolellahan on käytettävissä suuri joukko IL:n parhaita tutkatuotteita. Ainoa konkreettinen parannusehdotus tilanteen korjaamiseksi on tullut Jukka Salimäeltä. Hän ehdotti, että aluetutka korvattaisiin Ra:ssa puuskatuotteella. A-JP varmastikin vielä palaa aiheeseen tällä listalla, mielestäni järkevään kompromissiin pääseminen on niin harrastajien, jaoston kuin IL:n intresseissä.

6) "Ostetaan tutkadataa kimpassa"

Valitettavasti Myrskybongausjaostolla ei ole varoja käytettävissä datan hankkimiseen mutta kuten Veikko Mäkelä totesi, Ursan Taivaanvahti ja jaoston havaintokanta ovat bongarien käytössä jatkossakin. Lisäksi Pauli Jokinen ja Panu Lahtinen tuottavat vapaaseen käyttöön GFS- ja WRF-säämallien ennusteita. Jaostolla on myös salamapaikannin ja osallistumme tulevalla kaudella myös Blitzortung-projektiin, sitä kautta saadut salamakartat ovat harrastajien käytössä. Lisäksi lahjoituksena saatu sääasema alkaa palvella Ursan jäsenistöä Artjärvellä.

t. jaostonvetäjä

P.S. Pahoittelen jos aiemmasta viestistäni sai jyrkän kuvan, kommunikointitaidoissani on parantamisen varaa kuten varmasti minut paremmin tuntevat tietävät.