Kirjoittajan mukaan: Antti J. Lind (anttij.lind_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.04.2012

Moi,

Hirveästi en tuon avoimen datan piikkiin laskisi. Työasioissa olen törmännyt ja ihmetelly Maanmittauslaitoksen vastaavaa.

Se pitää paikkansa, että data on avointa 1.5.12 alkaen, mutta ylläpito ei ole.
MML:n tapauksessa tarkoittaa sitä, että aineisto on saatavissa ilmaiseksi
pakettina www-sivuilta/tilattuna cd:llä. Kopio on aina "sen hetkinen" tilanne.
Jos käytätä suoraan MML:n palvelimelta, jossa ajantasalla oleva data, tulee sinulla olla tunnukset ja niihin liittyy aina ylläpitomaksu. Esim.
Ennen vapautumista hihasta heitetty esimerkki hakujen perusteella: 2 000 000 hakua
Aineistomaksu 2500 - 90% (jo nyt ollut mahdollisuus 90% alennukseen) Ylläpito 1300

Vapautumisen jälkeen:
Aineistomaksu 0
Ylläpito 1300

MML:n aineisto on melko stabiilia ja vaihtuvuus pieni, vanhallakin pärjää.
IL:n aineistossa ajantasaisuus on kuitenkin tärkeä eli käytännössä sitä on käytettävä IL:n palvelimilta.
Toinen asia on sitten mikä tulee olemaan IL:n ylläpitomaksu/-politiikka.
Voi olla, että olen täysin väärässä - toivottavasti!

--
Antti J. Lind