Kirjoittajan mukaan: Matias Takala (Matias.Takala_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.04.2012

Nyt on moneen kertaan todistettu, miten kallista IL:n data on. Kuitenkin jaoston yhteistyön kautta tuota dataa on mahdollista saada käyttöönsä ilman että siitä tarvitsee maksaa, toki siihen liittyy joitakin velvotteita. Toki ymmärrän, että on ikävän raskasta että tuhansien eurojen arvoisen datan eteen joutuu näkemään vaivaakin.

t. MT

Lähettäjä: owner-myrskybongarit-l@ursa.fi [owner-myrskybongarit-l@ursa.fi] käyttäjän Antti J. Lind [anttij.lind@ajl.fi] puolesta Lähetetty: 26. huhtikuuta 2012 10:09
Vastaanottaja: myrskybongarit-l@ursa.fi
Aihe: Re: VS: [myrskybongarit-l] Re: [myrskybongarit-l] "Hieman kritiikkiä"

Moi,

Hirveästi en tuon avoimen datan piikkiin laskisi. Työasioissa olen törmännyt ja ihmetelly Maanmittauslaitoksen vastaavaa.

Se pitää paikkansa, että data on avointa 1.5.12 alkaen, mutta ylläpito ei ole.
MML:n tapauksessa tarkoittaa sitä, että aineisto on saatavissa ilmaiseksi
pakettina www-sivuilta/tilattuna cd:llä. Kopio on aina "sen hetkinen" tilanne.
Jos käytätä suoraan MML:n palvelimelta, jossa ajantasalla oleva data, tulee sinulla olla tunnukset ja niihin liittyy aina ylläpitomaksu. Esim.
Ennen vapautumista hihasta heitetty esimerkki hakujen perusteella: 2 000 000 hakua
Aineistomaksu 2500 - 90% (jo nyt ollut mahdollisuus 90% alennukseen) Ylläpito 1300

Vapautumisen jälkeen:
Aineistomaksu 0
Ylläpito 1300

MML:n aineisto on melko stabiilia ja vaihtuvuus pieni, vanhallakin pärjää.
IL:n aineistossa ajantasaisuus on kuitenkin tärkeä eli käytännössä sitä on käytettävä IL:n palvelimilta.
Toinen asia on sitten mikä tulee olemaan IL:n ylläpitomaksu/-politiikka.
Voi olla, että olen täysin väärässä - toivottavasti!

--
Antti J. Lind

-- Myrskybongausjaoston postituslista: myrskybongarit-l@ursa.fi Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/harrastus/harrastajat-verkossa/sahkopostilistat/jaostojen-sahkopostilistat.html Listan www-arkisto: http://www-old.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html -- Myrskybongausjaoston postituslista: myrskybongarit-l@ursa.fi Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/harrastus/harrastajat-verkossa/sahkopostilistat/jaostojen-sahkopostilistat.html Listan www-arkisto: http://www-old.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html