Kirjoittajan mukaan: A-J Punkka (prokyon_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 24.04.2012

Moi. RaPu oli projekti ja projektilla on aina alku ja loppu. Projektin tarkoituksena oli kerätä havaintodataa, joka tukee tutka-algoritmien kehittämistä. Vuosien 2004-2011 aikana tietokantaan kertyikin satoja havaintoja, mistä Ilmatieteen laitos esittää teille havaitsijoille lämpimät kiitokset. Projektin alkuperäinen tavoite on nyt täytetty ja on aika miettiä bongareiden ja IL:n välisen yhteistyön kehittämistä. Koska meillä ei juuri nyt ole uusia tutka-algoritmeja testattavaksi, päätavoite on siirtynyt mahdollisimman tehokkaaseen suurien rakeiden tilastointiin. Tässä tehtävässä TATSI-tyyppinen lähestymistapa on varsin tehokas. Jos projektiin saadaan mukaan esimerkiksi 20-30 vapaaehtoista ja heistä jokainen lähettää kesän aikana 10-15 valmiiksi muotoiltua sähköpostia, saamme tilastoitua todennäköisesti useita kymmeniä uusia raetapauksia. Työmääränä tämä ei ole lainkaan kohtuuton varsinkaan, kun tulevalle kesälle ei tehdä vastuuviikkojakoa. Aiemmin projektiin osallistuneet voisivat kommentoida, kuinka paljon aikaa vaatii esimerkiksi 10-15 TATSI-viestin lähettäminen ja palautteiden käsittely.

Houkuttimena RaPu-projektista TATSIin siirtymiselle ajateltiin puuskadatan näyttämistä vain TATSI-sivulla. Kuten aiemmista viesteistä voi päätellä, tämä on joidenkin henkilöiden mielestä erittäin huono ratkaisu. Neuvottelun avaukseksi, "ei käy" (perusteluja ja kompromissia esittämättä), on yleensä suhteellisen hedelmätön.

Teille, tai ainakin osalle teistä, puuskadata on tärkein apuväline chasella. IL: lle tärkein (suurien) raehavaintojen haalimistyökalu on tulevana kesänä TATSI, jonka painoarvon tulee kasvaa. IL jää nyt odottamaan kompromissihakuisempia palautteita ja parhaimmillaan, konkreettisia ehdotuksia projektien järjestämisestä ja pelisäännöistä kesänä 2012.

t. A-J