Kirjoittajan mukaan: janne heimonen (janne.heimonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 17.06.2011

Lisää mattimyöhäsiä täällä suunnalla, eli ei ole vielä kuvia laittaa näytille pienen galleria muutoksen takia, mutta...

Olen aika newbie salamoiden kuvaamisessa, enkä juurikaan ole salamoillakaan kuvannut, mutta Panun kirjoitus sai hieman ajatuksia heräämään kun nyt viime ukkosella pääsin ensimmäistä kertaa uutta AEO Lightning Strike II triggeriäni testailemaan.

En ole aivan varma ymmärsinkö oikein, joten kysyn =) Aukkolukuhan kamerassa säätää syväterävyysaluetta, ja yhdessä herkkyyden ja valotusajan kanssa valotusta. Eli oliko aukonmuutoksella haussa valotusajan muuttaminen, pitäen kokonaisvalotus kuitenkin aiemmin suunniteltuna? Eli että muutettaisiin valotuksen pituutta, jolloin ikäänkuin salaman valaisema aika olisi suhteessa isompi aika verrattuna koko valotusaikaan? Jolloin salama toistuisi kuvassa kirkkaampana?

Viime ukkosta kuvattaessa itselläni ongelmaksi meinasi nousta valon määrä.. AEO:n triggeri oli käytössä ja vaikka herkkyys oli pienin mahdollinen, aukko pienin (f/22), jne niin silti valotusaika oli vain 1/25s ja samalla sekunnilla samassa kohtaa lyöneet salamat päätyivät eri kuviin. =/ Nooh... fotosoppia fotosoppia... Harmaasuodin olisi ollut kiva kun valotusaikaa olisi saanut hieman hiissattua pidemmäksi ja sitä myötä ehkä useampia salamoita samaan kuvaan... joskin salamoiden välähdysaika suhteessa koko valotusaikaan olisi kärsinyt, ja olisiko valotusajan tuplaaminen himmentänyt salamoita myös sitten aukolla...

-Janne

--

Janne Heimonen
Kotamäekaari 75

www:  http://www.janneheimonen.net/
email:  janne.heimonen@gmail.com
puh:  +358405882318

-- Myrskybongareiden sdhkvpostilista: myrskybongarit-l@ursa.fi *** Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html *** Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html