jakke.makela_at_hidden_email_address.net
Päiväyksen mukaan: 14.01.2011

Terve,

en malta olla tuomatta tähän pientä akateemista vivahdetta: ;-)

lightningtriggerissä on sellainen perusprobleema, että se yleensä triggaa vasta toiseen pääsalamaan (salamassahan voi olla niitä erillisiä pääsalamoita 1-10, Suomessa tyypillisesti 2-3). Yhden pääsalaman kesto on alkuvaiheineenkin max muutama millisekunti (itse salamapläsäys kestää mikrosekunteja). Pääsalamoiden väli on 10-100 ms. Kameroiden latenssiajat ovat parhaimmillaankin 10 ms luokkaa, yleensä paljon enemmän, joten saa olla tyytyväinen jos saa edes toisen pääsalaman kuvaan. Näissä myöhemmissä pääsalamoissa ei haarautumista normaalisti ole (elektronimössö suljahtaa jos olemassa olevaa kanavaa pitkin).

Kauniita ne kuvat silti toki on (ja niistä voi silti saada ihan akateemistakin dataa irti), mutta puristina olen sitä mieltä että ne mittaavat eri asiaa kuin mitä lupaavat. Ensimmäinen pääsalama on se missä kaikki mielenkiintoinen tapahtuu. CHKDK-menetelmää en ole osannut arvioida, mutta jos latenssiaika valohavainnosta kuvanottoon on enemmän kuin muutama millisekunti, myöhempiä pääsalamoita sekin kuvaa.

Valmistajat tosin sanovat että triggeri liipaisisi jo ihan salaman alkuvaiheista kun se lähtee maahan, mutta olisin hiukan skeptinen koska sähkömagneettisesti aktiivinen aika ennen pääsalamaa kestää normaalisti alle 8 millisekuntia. Ja siitäkään ajasta se ei välttämättä lähetä näkyvää valoa kuin ihan viimeisten millisekuntien ajan Kyselin tästä yhdeltä valmistajista, en saanut vastausta takaisin. :-D

Huom: EN sano että lightningtriggerillä otetut kuvat olisivat "huonompia" kuin luomukuvat! Mutta on syytä tiedostaa että triggerillä (todennäköisesti) kuvataan fysikaalisesti eri ilmiötä kuin luomulla.

Sivumennen sanoen hiukan eri systeemillä eli radiotriggauksella voisi _periaatteessa_ olla mahdollista nähdä myös ensimmäinen pääsalama. Varsinkin Suomessa tulee usein massiivinen ns breakdown-pulssi radioaalloilla 2-20 millisekuntia ennen pääsalamaa, joten jos triggaisi siihen eikä vasta valoon, mahdollisuudet ainakin paranisi. Teoriassa tuollainen olisi hyvinkin tehtävissä, jos osaisi elektroniikkaa.

Jakke