Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 31.03.2008

On Mon, 24 Mar 2008, JaanaJohanna Koverola wrote:

Hei,

> Kesällä 2006 ihmettelin "räjähdyspilviä" horisontissa ja kurvasin
> läheiselle mäelle kuvaamaan. Ilmiö osoittautui suihkuvirtaukseksi,
> ainakin minun mielestäni. En ole koskaan muulloin nähnyt
> suihkuvirtauksen tuolla tavoin kasvavan horisontista ja ampaisevan yli
> taivaan, vaikka noita pitkiä raitoja (muitakin kuin lentokoneiden
> jälkiä) muuten tietysti näkee taivaalla useinkin. Wikipediasta luin:
>
> "On olemassa myös pienialaisia lyhytkestoisia alatroposfäärin
> suihkuvirtauksia, joiden nopeus on 15-30 m/s. Nämä liittyvät usein
> [...]

Pilvet näyttäisivät olevan hahtuvapilviä, eli keskipilviä joiden korkeus tässä lienee 3-5 km paikkeilla. Yöllisestä suihkuvirtauksesta ei ole kyse, eikä myöskään mihinkään matalapainesysteemiin liittyvästä, koska sää näyttää korkeapaineelta (selkeää, hahtuvapilvi on tyypillinen korkeapaineen subsidenssi-inversioon syntyvä pilvi). Pilvisyyt lienevät varsin yhdensuuntaisia ja näyttävät viuhkamaisilta perspektiivin takia (pilvimuunnos radianus). Keski-ilmakehässä tuollainen 15-30 m/s ei ole kovinkaan kummoinen tuuli, tosin aika haipakka ollakseen korkeapainealuetta.

En itse laittaisi tätä minkään suihkuvirtauksen piikkiin, mutta täytyy tunnustaa etten ole asiaan kovin syvällisesti perehtynyt.

Division of Atmospheric Sciences and Geophysics
Department of Physics
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki
Finland