Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.01.2008

On Mon, 28 Jan 2008, Tom Eklund wrote:

> Eli, tarkennusta funtsiessa kannattaa ottaa huomioon myös sellainen
> asia, että joillakin objektiivi-yksilöillä voi esim. johonkin
> kuviteltuun äärettömään tarkennettaessa maisemasta tulla "täydellisen
> tarkka", mutta pistemäisistä valoista, kuten tähdistä, jotain aivan
> muuta ja päin vastoin. Tuon saa selville vain ottamalla sen miljoona
> testikuvaa eri tilanteista. Yhtälailla on mahdollista, että jotkut
> tietyt linssit ovat esim. haukutun surkeita ja pehmeitä yleisessä
> käytössä, mutta saattavatkin sitten jollain marginaalisella alueella,
> [...]

Minulla on itse asiassa ollut vähän ongelmana omalla kamerallani saada tähdistä tähtimäisiä. Kirkkaimmat tähdet aina jotenkin epämääräisesti levahtaa. Esim. seulasia kuvatessani vaatimattomalla 6 s valotuksella näyttää kuin kaikkien päätähtien ympärille olisi levahtanut ne heijastussumut näkyviin, vaikka olen kokolailla varma että ne eivät noin helposti näyttäydy. Varsinkin kun muidenkin yhtä kirkkaiden tähtien ympärille tulee samanlaiset epämääräiset hohteet. Olen miettinyt mahdollisia syitä ja päätynyt kolmeen potentiaaliseen kandidaattiin: (i) kamera tärisee valotuksen aikana, (ii) linssin piirtokyky ei riitä, sekä (iii) kennon varaus vuotaa naapurustoon. Niin ja saattaahan se olla tarkennusongelmakin. Ongelma tuntuu kuitenkin vaivaavan kaikkia kuvia, joten epäilykset kohdistuvat optiikan rajoituksiin. Olisiko jollakin asioista paremmin perillä olevilla mielipiteitä?

Division of Atmospheric Sciences and Geophysics
Department of Physics
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki
Finland