Kirjoittajan mukaan: Tom Eklund (tom.eklund_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.01.2008

Kylläpäs saatiin taas pimeässä kuvaamisestakin tehtyä hankalaa, hihih. =D On siis selvästi olemassa tarve hämmentää vieläkin enemmän :-D

Eli, tarkennusta funtsiessa kannattaa ottaa huomioon myös sellainen asia, että joillakin objektiivi-yksilöillä voi esim. johonkin kuviteltuun äärettömään tarkennettaessa maisemasta tulla "täydellisen tarkka", mutta pistemäisistä valoista, kuten tähdistä, jotain aivan muuta ja päin vastoin. Tuon saa selville vain ottamalla sen miljoona testikuvaa eri tilanteista. Yhtälailla on mahdollista, että jotkut tietyt linssit ovat esim. haukutun surkeita ja pehmeitä yleisessä käytössä, mutta saattavatkin sitten jollain marginaalisella alueella, kuten tähtikuvauksessa, pätkiä osan niistä kalliimmista linsseistä melkein mennen tullen.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että joidenkin linssien (tai yksilöiden) tarkennus voi muuttua ja muuttuu lämpötilan muuttumisen myötä huomattavastikin. Minulla on esim. yksi linssi, jolla äärettömän kohta voi muuttua pari milliä neljännesvuorokauden kuluessa, kun käyttölämpötila muuttuu huoneenlämmöstä pikkupakkaseen. Eli, jos juuri sinulla on moinen linssi, niin se täytyy tarkentaa useamman kerran esim. yön kuluessa.

Sitten henk. koht. mielipide pimeässä kuvaamisesta. Itse olen kokenut sen aina jotenkin helpommaksi kuin valoisassa kuvaamisen. Päivänvalossa sitä tulee luotettua automatiikkaan eikä useinkaan edes huomaa tai muista, mitkä kaikki säädöt ja ajat oli käytössä, mutta toista pimeässä. Kun tekee kaiken manuaalisesti ja itse, tietää aina tarkalleen missä säädöt ovat ja mihin suuntaan niitä täytyy itse rukata, että saa haluamansa tuloksen. Se on aina jotenkin ollut paljon selkeämpää kuin automatiikkavetoinen päivänvaloräpsiminen. Ehkä täytyisikin ruveta kuvaamaan manuaalisesti päivälläkin. :D

t. Tom E.