Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

myrskybongarit-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 22.08.2007



Moni listalla pidempään roikkunut on varmasti osannut jo odottaa avautumistani ;)

Yritän olla toistamatta liikaa omia aiempia sanomisiani, ja sen sijaan liitän liudan aiheeseen liittyviä linkkejä ja lainauksia. Aiheesta kiinnostuneet löytävät googlettamalla helposti lisää asiaan liittyvää julkista keskustelua.

Viesti on pitkä. Jos aihe ei kiinnosta, tai se nostattaa epäterveellisesti verenpainetta, niin viestin voi mainiosti poistaa jo tässä vaiheessa.

Rami Saarikorpi wrote:
> Miksi ei Suomessa olla vielä menty tuohon jenkkisysteemiin > jossa joudutaan antamaan aikalailla tarkkaakin dataa suurelle  > yleisölle käyttöön (perustuen tietenkin sääilmiöiden mahdolliseen > hengen uhkaan) Mutta ei me siitä näköjään enää kovinkaan kaukana olla!?

Pahan pää-, joskaan ei ainoa ilmentymä on ECOMET, European Cooperation in Meteorology, jonka jäsen myös FMI on: http://www.meteo.be/ECOMET/

http://www.fmi.fi/organisaatio/kansainv_13.html
"ECOMET on länsi-Euroopan ilmatieteen laitosten yhteenliittymä, jonka
yhteistyösopimus allekirjoitettiin vuonna 1995. Yhteenliittymän päätarkoitus on säilyttää meteorologisen datan ja informaation vapaa kulku kansallisten ilmatieteen laitosten välillä ja taata datan saatavuus sekä yksityiselle sektorille että kansallisille ilmatieteen laitokselle."

Ecometin todellisempi tarkoitus on Euroopan kansallisten ilmatieteen laitosten ja erityisesti niiden kaupallisten yksikköjen monopoliaseman pönkittäminen keskinäisillä sopimuksilla.

http://www.ametsoc.org/policyforums/infoexchange.html
"On the surface, it would seem that these goals would go a long way
toward making data more readily available throughout Europe. In practice, however, ECOMET's impact has been the reverse. Among atmospheric scientists, ECOMET is primarily known for the price list it controls of meteorological products based on data provided by the NMSs. Rather than serving as a means for encouraging and supporting a healthy environment for research, ECOMET functions primarily as a price-fixing cartel for the National Meteorological Services."

http://www.uni-koeln.de/math-nat-fak/geomet/meteo/Datentagung/gross.html
"With regard to EUMETSAT, they charged a U.S. private weather
company fees for not only access to METEOSAT, but also a separate fee for each of its European broadcast customers. At the same time, representatives from the local European NMS contacted the U.S. companies' customers and told them that while the U.S. company would have to charge high fees, the NMS could provide them with a similar service for far less.

     It is clear in this example that EUMETSAT data policy and its associated fees were being used to drive U.S. companies out of the market by raising the cost of its operation, allowing the NMS to come in and dictate price and service."

Ja on turha luulla, että pienen Suomen ilmatieteen laitos olisi vain isompien ja pahempien seuralainen olosuhteiden pakosta: http://www.kilpailuvirasto.fi/tiedostot/vuosikirja-2002.pdf
"Ilmatieteen laitos oli kesäkuun 1999 ja joulukuun 1999 välisenä aikana
syyllistynyt määräävän markkina-asemansa väärinkäyttöön alentaessaan Ruotsin ilmatieteen laitokselle (SMHI) toimittamansa tutkadatan laatutasoa.
Ilmatieteen laitoksen Suomessa toimiva kilpailija Foreca Oy (aiemmin Oy Weather Service Finland Ltd) osti tarvitsemansa säädatan SMHI:lta. Samanaikaisesti Ilmatieteen laitos käytti omassa kaupallisessa sääpalvelutoiminnassaan heikentämätöntä tutkadataa. Sanktioksi menettelystä kilpailuneuvosto määräsi viraston esityksestä Ilmatieteen laitokselle 20 000 euron suuruisen kilpailunrikkomismaksun."

Ecometin "vastavoima" on PRIMET, Association of Private Meteorological Services:
http://www.primet.org/

PRIMETin pääpointin voinee ehkä tiivistää niin, että kansallisten ilmatieteen laitosten kaupallisten yksikköjen verovaroin subventoitu etulyöntiasema ja kaikkinainen muu öykkäröinti haittaa ratkaisevasti yksityisten sääalan yrittäjien toimintaedellytyksiä.

Henk.koht. näen vääryytenä sen, että veronmaksajien markoilla ja euroilla kustannetun infran ja palkkojen hedelmät eivät ole maksajiensa tavoitettavissa, vaan niiden saamisesta pitäisi maksaa pieni omaisuus - toistamiseen.

Myös kansantalouden näkökulmasta järjestelmä on hyvin haitallinen. Sama on laitettu merkille myös Atlantin toisella puolella: http://www.ofcm.gov/sai/presentations/02-panel_1-part1/05-p_weiss.ppt
"In Europe, there is little commercial meteorology or weather risk
management activity because most European governments do not have open access policies resulting in data not being readily, economically and efficiently available.
Since the size of the US and EU economies are approximately the same, there is no reason for the European market not to grow to US size with the accompanying revenue generation and job growth A significant contributor to the disparities in weather risk management activity is the difference in information policies between Europe and the United States."

Silti kaikkea toivoa ei pidä heittää lopullisesti Euroopassakaan. Esim: https://www.cat-desk.com/Publications/WeatherRisk_Boissonade.pdf
"As the importance of weather data beyond forecasting has become
increasingly evident, NMSs have reacted in diverging ways. Some countries, such as the Netherlands, have moved to upgrade systems and implement a free data policy, while countries such as Finland have acted to assert greater control over their data by limiting access. Data usage rights vary from restrictive end-user agreements to free distribution of all products."

Suomessa vastaava vääryys koskee myös verovaroin kustannettua geodataa, eli esim. kartta-aineistoja, jota parin valtion viraston ja niiden kaupallisen yksikön annetaan pitää panttivankinaan, ja johon pääsee käsiksi vain järkyttävän suuria lunnaita maksamalla. Siitä syystä ilmaiseksi tai edes kohtuullisin kustannuksin saatavilla on vain epätarkkaa ja/tai vanhentunutta aineistoa, ja sekin vähä pääasiassa ulkomaisista lähteistä. Suomalainen alan teollisuus on kansainvälisesti mitätöntä. Uudet innovaatiot tehdään jossain aivan muualla kuin Suomessa. Valtiollisen monopolin lunnasrahoina keräämä hyöty on häviävä murto-osa kansantaloudelle aiheutetusta haitasta. http://www.maanmittauslaitos.fi/

Näihin asioihin ei ole odotettavissa mitään parannusta, ellei aiheesta synny nykyistä laajempaa julkista keskustelua myös Suomessa. Aika säädatan osalta olisi varmasti otollinen ilmastonmuutoksen ja median säätä kohtaan osoittaman mielenkiinnon takia.

Tekisipä mieleni lainata vanhaa sanontaa hivenen mukaillen ;)
"Kansalaisten ei pidä pelätä hallitusta (ja virkamiehiä), vaan
hallituksen (ja virkamiesten) pitää pelätä kansalaisia."

-- 
Teemu Mäntynen
http://www.mantynen.com/teemu/

--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html