Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 22.08.2007

At 18:16 +0300 22.8.2007, Teemu Mäntynen wrote:
>Moni listalla pidempään roikkunut on varmasti
>osannut jo odottaa avautumistani ;)

Ja mää komppaan lähes yhtä arvattavasti...

Muuta lisättävää ei tähän meille yhteiseen ja rakkaaseen aiheesen ole, mutta kun itse olen valtion virkamies, pitää minun yhtä asiaa lisäpainottaa:

>Näihin asioihin ei ole odotettavissa mitään
>parannusta, ellei aiheesta synny nykyistä
>laajempaa julkista keskustelua myös Suomessa.
>Aika säädatan osalta olisi varmasti otollinen
>ilmastonmuutoksen ja median säätä kohtaan
>osoittaman mielenkiinnon takia.
>
>Tekisipä mieleni lainata vanhaa sanontaa hivenen mukaillen ;)
>"Kansalaisten ei pidä pelätä hallitusta (ja
>virkamiehiä), vaan hallituksen (ja virkamiesten)
>pitää pelätä kansalaisia."

Viranomaistoimintojen ja valtion laitosten palvelun osalta täytyy muistaa, että niitä tehdään täsmälleen niinkuin lainsäätäjä ja hallitus määräävät ja resursoivat. Sää- ja geopalvelujen tehtävä on koota ja ylläpitää tietoa ja välittää sitä toisille viranomaisille tarpeen mukaan. Muuta toimintaa ei yleensä ole budjetoitu ja se on kustannettava muin tavoin.

Kyse on siis aina pohjimmiltaan valtion budjetista ja eduskunnan sekä ohjaavan
ministeriön tahdosta, ei viraston virastoudesta tai virkamiehen virkamieheydestä. Meidän virkamiesten tehtävänä usein on toppuutella asioiden haluajia (erityisesti hallinnon sisällä) ja muistuttaa, että melkein mikään ei synny ilmaiseksi, vaikka kuinka tahtoisi tai vaatisi. Ja kun viranomaistoimintojen budjettia ja henkilöstöresurssia pidetään äärimmäisen tiukalla koko ajan, ei sivutuotteita juurikaan pääse erehdyksessä syntymään.

Palvelun tarjoaminen maksutta ei yleensä ole ilmaista; jos avataan yleinen julkinen palvelu, sen ylläpitäminen maksaa ja valikoimattomalle asiakasjoukolle annettava neuvonta on kallista puuhaa. Tähän täytyy saada sitä poliittista tahtoa kehitettyä, mikäli asia katsotaan veromarkkojen investoimisen arvoiseksi. Suomen sääilmiöt ovat niin epä-ääreviä, ettei "pari katkennutta johtoa tai tulvivaa kellaria" vielä rohkaisse tuon poliittisen tahdon syntymiseen.

Toisaalta, tekniikka kehittyy sitä vauhtia, että erilaiset www-palvelut voivat hyvinkin pian olla sellaisia, etteivät ne vaadi juurikaan
lisäinvestointeja eivätkä asiakaspalvelua. Toivotaan näin, ja toivotaan myös että FMI:n viranomaisasiakkaat ovat riittävän vaativia, jotta syntyy hyvää sivutuotetta halvalla :)

Eli julkista keskustelua vaan virittämään. Tänään luulisi, että medialla riittää mielenkiintoa, kun salamat ovat räiskyneet heidän työhuoneidensa ikkunoista jo monta kertaa tänä kesänä.. Varmaan moni voi luulla, että ilmasto on muuttunut, vaikka oikeasti Helsingin seudulla on vaan käynyt ihan järjetön säkä ja se on näpistänyt kaikki läntiset ukkoset itselleen kerta toisensa jälkeen tänä kesänä.

--

         MK