Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.08.2007

Sami Jumppanen wrote:

> Pokkareissa pitkien valotusten kuvaaminen tapahtuu näin:
>
> 1. Valotetaan kuva
> 2. Valotetaan suljin kiinni sama aika
> 3. Vähennetään kuvasta edellä saatu "dark frame"
>
> Joissakin kameroissa kohinanpoiston saa kytkettyä pois, mutta
> tällaisia ei ole vastaan tullut joten en sano mitään. Pokkareissa
> kohinanpoiston poiskytkentä ei liene edes järkevää...

Hyvä huomio. Itselleni ei tullut edes mieleen, että alkuperäisen kysyjän ongelma saattaa tosiaan johtua "dark frame subtractionista", koska se on tekniikkana tyystin sopimaton salamoiden kuvaamiseen hillittömän pitkien viiveiden takia. Ainoa lääke siihen on hankkia kamera, jonka kuvissa kohinaa on kyllin vähän ilman tuotakin.

Mainitsemassani D70:ssä sen voi erikseen kytkeä päälle (Nikon käyttää termiä "Long Exposure Noise Reduction", kameran valikossa muistaakseni "Long exp.NR"), mikä onneksi ei kuitenkaan ole ollut käytännössä tarpeen.

Nykypokkareiden keskeinen ongelma on, että julmettu määrä pikseleitä (megapikselimäärä näyttää komealta mainoksessa, eikä suurin osa kuluttajista osaa kysyä mitään muuta) tungetaan pikkuriikkiselle piilastulle (kuvasensorin hinta on karkeasti yksinkertaistaen suoraan verrannollinen sen pinta-alaan). Silloin yksittäinen pikseli on häviävän pieni, mikä lisää sen ja siis koko kuvasensorin kohinaa.

Eli pokkareiden mielettömät megapikselimäärät ovat nykyään itse asiassa negatiivinen ilmiö, koska harva pokkarikuvaaja todella tarvitsee kaikkia niitä kiljoonia megapikseleitä ruudulta katseluun tai kymppikuvien vedostuttamiseen, eikä pokkareiden optiikoiden laatukaan riitä hyödyntämään kennon resoluutiota, mutta kaikki pokkarikuvaajat kärsivät megapikselimäärän myötä kasvavasta kohinasta ja muista kuvanlaadun lisääntyvistä ongelmista, jotka näkyvät myös jo ruudulla ja kymppikuvissa.

--
Teemu Mäntynen