Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 25.05.2006

Jenni Elina Holopainen wrote:

> Itse pelkään sitä, kuinka helposti myrskybongaukseen liittyy
> kaikenlaisia hihhuleita, kristallipalloista ennustavia karman
> tunnustelijoita.

Nyt en aivan ymmärrä mitä tarkoitatte, eli mistä tarkkaan ottaen olette huolestunut, ja mitä vastaan ja minkä puolesta otatte kantaa.

Ymmärtääkseni kukaan ei ole kutsumassa sammakkomiestä Ursan myrskybongarien kunniajäseneksi, tai edes ehdottanut tälle viikottain julkaistavaa kolumnia otsikolla "Sammakko kertoo sään merkit".

> Itse suhtaudun
> kaikella vakavuudella tieteellisen työn tärkeyteen, eksaktiuden suomaan
> maailmankuvaan. Tämä vaatii tiettyjä kurinalaisia konteksteja.

Tarkoitatteko, että Ursan sivustolla ei pidä julkaista mitään, jonka kirjoittajalla ei ole vähintään lisensiaatin papereiden tuomaa katu-uskottavuutta tieteilijäpiireissä?

Vai tarkoitatteko ehkä, että mikään nyt myrskybongarien omilla sivustoilla olevan kaltainen sisältö, johon edellisissä viesteissäkin on viitattu, ei ole kyllin arvokasta ja tieteellistä Ursan sivuston ja nimen alle kerättäväksi?

Minulle ainakin käy joku muukin paikka, jossa yhteistyötä voidaan lisätä, kuten edellisessä viestissäni jo totesin. Myrskybongarien yhteistyö Suomessa on saanut alkunsa Ursan ulkopuolella. Yhteistyön lisääminen ja syventäminenkään eivät varmasti Ursaa pakosti kaipaa, vaan jotain aivan muuta, kuten sanoista tekoihin siirtyviä ihmisiä.

Paikkana voisi olla vaikka Wikipedia, jossa jo on tämän alan tietoa myös suomeksi. Tai esim. myrsky.com, jossa on jo paljon sisältöä, naseva nimi ja johon viitataan monelta muulta taholta.

> Surusilmin seuraan ajoittain tapahtuvaa vuosikymmenien työn
> epäkunnioittamista ihan vain "vapauden" nimissä.

Mikäli epäilette wikin suoman vapauden toimivuutta, niin ensinnäkin voidaan todeta, että wiki voidaan toteuttaa monella tavalla. Se voi olla kenen tahansa muokattavissa, tai sen muokkausta voidaan rajoittaa käyttäjätunnuksilla.

Ja wikin vapauteen ja nokkimisjärjestyksen puutteeseen sisältyy myös itseään korjaavuuden ominaisuus, eli jos joku intoutuu siellä huuhailemaan, niin muut voivat korjata tai kokonaan poistaa huuhailun. Ja vertaisten tuki ja kritiikki kannustaa kutakin tekemään parhaansa.

Moni on varmasti kiinnostunut kuulemaan ehdotuksia wikiä paremmasta järjestelmästä tämän kaltaisen projektin työkaluna.

 > Wikipedia on tosin tutkimusten mukaan maailman tunnetuinta  > sanakirjaa, Encyclopedia Britannicaa parempi.

Wikipedia on mitä loistavin esimerkki vapauden ja avoimuuden toimivuudesta vakavasti otettavan sisällö tuottamisessa, vaikka tarkoittamanne tutkimus ei sen paremmuutta kiistatta todistakaan. Voidaankin sanoa, että kenenkään mielestä Wikipedian ei pitäisi teoriassa toimia, mutta käytäntö näyttää aivan muuta. Vapauden tuomat haitat ovat toissijaisia sen etuihin verrattuna.

--
Teemu Mäntynen