Kirjoittajan mukaan: Jenni Elina Holopainen (hopsis_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 25.05.2006

Itse pelkään sitä, kuinka helposti myrskybongaukseen liittyy kaikenlaisia hihhuleita, kristallipalloista ennustavia karman tunnustelijoita. Ursa on siinä mielessä turvallinen "tiedon panttaaja" ettei siinä yhteydessä toinna lintujen suolista ennustajien jyrätä "paremmalla yliluonnollisella tiedolla". Jos joku sanoo ennalta näkevänsä jotakin, ja hän haluaa pitää sillä itsellään ylipapin aseman omalla psykopaatin persoonallaan, niin vähän voi tieteellinen katsantokanta moiselle ihmiselle mitään antaa. Tänä aikana kun olen sivusta seurannut myrskybongareita, on aina ajoittain joku ylimaallinen shamaani pyrkinyt pätemään muiden yläpuolelle.

Makunsa kullakin, mutta minä haluaisin pysyttäytyä todistettavan ja toistettavan tiedon parissa, ja Ursa nimensä ja aatteensa mukaisesti sitä elää käytännössä. Kunnioitettava persoona Yrjö Väisälä kieltäytyi antamasta haastattelua Anna-lehdelle, koska siinä on horoskooppeja. Sitä sopii jokainen miettiä omassa päässään, kuinka kukkien antaa kukkia.

Anteeksi jyrkkäsanaisuuteni. Persoonana olen nössö, mutta kunnioitan Ursan perustajien tekemää valtavaa elämäntyötä, ja vähän harmittelen aina kun joku koittaa vähätellä tuon työn tärkeyttä. Itse suhtaudun kaikella vakavuudella tieteellisen työn tärkeyteen, eksaktiuden suomaan maailmankuvaan. Tämä vaatii tiettyjä kurinalaisia konteksteja.

Ja vielä lisähuomautuksena, olen ajattelija vain, en tieteen tekijä. Surusilmin seuraan ajoittain tapahtuvaa vuosikymmenien työn epäkunnioittamista ihan vain "vapauden" nimissä.

Enkä kohdista sinuun, Teemu Mäntynen, tätä, vaan kerron oman kantani noin yleensä. Wikipedia on tosin tutkimusten mukaan maailman tunnetuinta sanakirjaa, Encyclopedia Britannicaa parempi.

~Jenni