Kirjoittajan mukaan: Olli Ripatti (olli.ripatti_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 31.08.2005

Marja Wallin wrote:

>Voisiko joku lyhyesti selittää mitä oikeastaan ovat elmontulet ja mistä ne
>syntyvät? Olen ymmärtänyt, että ne ovat jotain hehkuja esim laivan mastosta tai
>muista vastaavista kohteista, mutta melkoisen epäselvää on.
>
>Marjis

Tämä löytyi Ilmatieteenlaitoksen sivuilta. Ei tullut mieleen kokeilla kuuklea ;-)

Elmon tuli (tai Pyhän Elmon tuli) on terävissä kärjissä, esim. purjelaivan mastojen tai nykyään radio- ja kännykkämastojen huipussa esiintyvä sähköpurkaus, ns. koronapurkaus, joka on rauhallinen ja himmeä, ja joka voi kestää pitempäänkin. Himmeyden takia sellainen voidaan yleensä nähdä vain pimeällä.

Elmon tuli voi syntyä kun yläpuolella on ukkospilvi, jonka voimakas sähkökenttä saa purkauksen aikaan. Purkauksen esiintyessä salamaniskun todennäköisyys on suuri.

Pyhä Elmo on merimiesten suojeluspyhimys ja ilmiön nimi liittyykin siihen, että se havaittiin ensin juuri laivojen mastoissa. Kerrotaan muun muassa että Kolumbuksen laivassa sellainen esiintyi 1492.

Ja tuosta valopallovideosta vielä. On ihmisillä nykyisin hienot videokamerat ja pelit ja vehkeet mutta edes sellaista yksinkertaista asiaa kuin käsitarkennus tai tarkennuksen lukitus ei osata käyttää. Raivon partaallehan tuon zoomin pumppaaminen ja sen jälkeinen tarkennuksen sahaus ainakin minut sai. Kädettömiä...

:o