Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.08.2005

Ken Stenbäck wrote:

> Homman täytyis olla joko RaPu tyylinen eli
> käytetään havaintoja "maksuna" palvelusta, tai sitten muuten vain
> sponssataan harrastajia.

Miksi kenenkään meistä pitäisi maksaa FMI säädatasta? Miksi FMI:ltä pitäisi anoa almuina sen tuottamia palveluja?

Me veronmaksajat olemme kustantaneet FMI:n kehityksen läpi vuosikymmenien. Meidän rahoillamme on hankittu kalliit mittalaitteet, supertietokoneet, kehitetty teorioita, malleja ja softaa, koulutettu ja palkattu meteorologit jne. jne.

Ei meidän pidä joutua maksamaan lisää jostakin, jonka olemme jo kustantaneet!

Mikään kaupallinen taho ei olisi ikinä pystynyt kantamaan niitä huimia alkukustannuksia ja riskejä, joita FMI:n infran rakentaminen on maksanut. Verovaroista siihen on ollut varaa. Yhteiskunnallisena laitoksena kaupallista riskiä ei ole tarvinnut kantaa.

Herääkin kysymys, onko Ilmatieteenlaitoksesta tullut Oy Sääbisnes Ab? Onko tieteen teko tieteen ja yleisen hyödyn vuoksi vaihtunut tieteen tekoon rahan vuoksi? Ketkä niin ovat päättäneet? Mitä he siitä henkilökohtaisesti hyötyvät? Bonuksia kaupallisen toiminnan tuotosta? Pikku "vastapalveluksia" sääalan muilta kaupallisilta toimijoilta, joille nykyinen tilanne varmasti sopii paremmin kuin hyvin?

Onko tilanne voinut mennä jopa niin huonoksi, että FMI oikein keskittyy kuorimaan kerman päältä, ja käyttää verovaroja riskirahana, jolla kehitetään lisämaksua vastaan myytäviä kaupallisia palveluja, ja samalla tiede ja yhteiskunnallinen hyöty on työnnetty taka-alalle?

Jos kyse olisi pörssiyhtiöstä, niin osakkeenomistajat kyselisivät raivoissaan osinkojensa perään, ja toimitusjohtaja ja hallitus olisi potkittu pihalle jo aikoja sitten. Aivan ilmiselvästi myös FMI:n johdossa pitäisi tapahtua siivous.

Otetaanpa vertailukohdaksi palokunnat. Niidenkin infra on kustannettu verovaroin. Nekin tuottavat yhteiskunnallisesti tärkeää palvelua. Olisiko palokuntien palvelujen maksullisuus jonkun mielestä kohtuullista? Entä poliisi? Pitäisikö poliisin voida tehdä bisnestä palveluillaan?

Miksi USA:ssa, joka on yksityisen yrittäjyyden perikuva, on asian laita täysin toinen, ja säädata kaikkien saatavilla? Miksi Suomessa ja Euroopassa laajemminkin yhteiskunnalliset sääinstituutit antavat toimintansa kaikki hedelmät vain lisämaksukykyisille, ja jättävät todelliset rahoittajansa pelkille rippeille?

Tämä tilanne on risonut minua henk.koht. jo jonkin aikaa. Toivonkin voivani tutustua aiheeseen tarkemmin ja myös vaikuttaa tilanteeseen.

--
Teemu Mäntynen

Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***