myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 17.07.2004

At 13:24 +0300 17.7.2004, Mikko Toriseva wrote:
>Lännestä saapui ukkosrintama siten, että etäisyys oli klo 12.20 noin 3-4 km
>(salamoiden ja jyrinän perusteella laskettuna) ja klo 12.40 alkoi todellinen
>pauke ihan päällä. Melkoisen kovaa jyrinää ja kolinaa kesti klo 12.55 asti.
>Tänä aikana eli 12.40-12.55 välisenä aikana laskeskelin, että salamointi oli
>melko voimakasta ehkä keskiarvona jotain 1 salama/2 minuuttia, tiheimmillään
>salamointi oli 1 salama/minuutti. Korostan, että tämä on melko summittainen
>arvio, hoksasin laskea tiheyttä vähän myöhässä. Muutamat räsähtivät hyvinkin
> [...]

Sitten vaan raehavaintoa kirjaamaan havaintorekisteriin :)

Itse olin Naantalissa, missä kyseinen solu sai alkunsa. Kovempi salamointi alkoi ilmeisesti suunnilleen Turun keskustan länsilaidalla ja kuului hyvin Naantaliin asti. Kaveri raportoi yliopiston kupeesta lähiosuman ja, että katu "muuttui joeksi ja sen jälkeen valkoiseksi". Naantalin pikatie oli kuiva Artukaisiin saakka, ilmeisesti solun pohjoinen osa ei vielä tullessaan satanut lainkaan.

Asiointimatka kaupungille muuttuikin bongausajeluksi, lähdin jahtaamaan Ypäjän-Auran kieppeillä klo 13 näkyneitä solunaihioita, jotka yhytin kahden jälkeen Paimio-Vaskio-Halikko-suunnalla pikkuteitä pitkin, ja onnistuin aika hyvin luovimaan solujen välissä koko niiden salamoinnin ajan. Salon kohdalla ne väsyivät eivätkä salamoineet enää. (heräsivät näemmä henkiin taas Salon eteläpuolella)

Kun alla oli moottoripyörä, piti hiukan laskeskella etukäteen, ettei osu pahimpaan myräkkään jollain isolla peltoaukealla, mutta hyvin tuo näemmä onnistuu, kun hahmottaa reittivaihtoehdot, etäisyydet ja pilvien kulkusuunnat rauhallisesti ja tarkkaan. Salamointia tapahtui aika harvakseltaan, mutta komeita pilvienvälisiä voimakkaine jytinöineen sai ihastella aika montaa.

--

        MK