Kirjoittajan mukaan: Marko Riikonen (riikonenmarko_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.05.2010

Muistan ainakin Timo Kinnusen esitelleen tämänkaltaista systeemiä minulle Ursan toimistolla joskus 90-luvun alussa. Vaikea tuolla on haloja nimetä. Sama halo voi syntyä useasta kiteen asennosta ja samalla halolla voi olla useita valonkulkuja. Lisäksi sama valonkulku samassa kiteessä voi tuottaa kaksi haloa: ala-aurinko ja auringonpilari. Siinä on ongelmia ihan riittämiin.

________________________________
From: Marko Pekkola <marko.pekkola_at_ursa.fi>
To: Ilmakehä <ilmakeha-l_at_ursa.fi>
Sent: Sun, May 30, 2010 10:27:27 AM
Subject: Re: [ilmakeha-l] Halomuotojen sukupuu

Hei vaan Jari & co.,

Samankaltaisia ajatuksia on aina silloin tällöin heitelty ilmoille. Tätä voi kommentoida monestakin eri näkökulmasta käsin, joista neljä alla.

1) Pedagoginen näkökulma. Ihan riippumatta meistä oppikirjat, internet, vanha kirjallisuus, myös suomenkieliset artikkelit ja Ursan julkaisemat kirjat ovat täynnä olemassaolevaa käytäntöä eli perinteisiä nimiä. Niillä suomalaiset oppivat ja ovat oppineet halot Ursan ilmakehäjaoston ulkopuolella. Heitä on aina enemmän kuin aktiiveja.

2) Käytännöllinen näkökulma. Jos kaikki tai suurin osa nimistä yritetään jonkun toimesta yhtäkkiä vaihtaa, se johtaa mm. sekaannukseen. Tällaisia - ja yleensä epäonnistuneita - yrityksiä tieteenhistoria tuntee vinon pinon.

3) Esteettispsykologinen vinkkeli. Nimet kuten aurinkokaari tai zeniitinympäristön kaari saavat ihmiset kiinnostumaan tästä ilmiöjoukosta, koska nämä asiat ovat niin *isoja* ja verraten harvoja, että niillä on omat perinteiset ihmiskieliset nimet teknisten nimien sijaan. Vertaa esim. lintulajeihin tai vuorten nimiin. Nk. oikeakieliset nimet viestivät asiasta, jonka voi ottaa omaksi.

Suurta yleisöä on todistetusti vaikea saada kiinnostumaan neutronitähti "345gf345-BD7:sta" versus "345gf-BDII:sta", mutta kiipeily Acongacuan rinteillä tai Kuusiviirutiaisen bongaaminen kiinnostaa. Teknisiä nimiä eli numeroista ja kirjaimista koostuvia nimiä käytetään useimmiten silloin kun kyseessä on niin valtava joukko kohteita, ettei perinteisten nimien keksiminen ole helppoa. Samalla kuitenkin menetetään estetiikka ja  viestintäpsykologinen etu.

4) Historiallinen näkökulma. Tällä hetkellä voi avata 1900-luvun alkupuolen haloteoksen ja ymmärtää mistä missäkin kohdassa tekstiä on kysymys. Tästä voi hyvin perustein olla eri mieltä, mutta ainakin itse pidän siitä että annetaan rispektiä niille, jotka ovat tehneet jotain jo kauankin ennen meitä.

Kuitenkin, teoreettiselta kannalta haloja eri author:it jatkossakin varmasti luokittelevat esim. teoksiensa taulukko-osissa vaikka mitenkä: kirjaimia, numeroita ja vuokaavioita. Tällaisia sukupuita on ennenkin viritelty ja varmasti tulee uusiakin jatkossa.

Tämä on sinällään kannatettavaa - jos ei muuten niin jo pelkän teorian opiskelun kannalta. On mielenkiintoista nähdä esitys "halojen sukupuuksi" tai muu koodattu havainnollistus, mutta pelkästään kotimaisia tai sekä koti- että ulkomaisia kokonaan uusia halojen käyttönimiä sellaisista ehdotuksista ei ainakaan helposti tule.

Parh. terv.
Marko

> -- Halojaoston ja ilmakeh�n valoilmi�iden jaoston s�hk�postilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html

Halojaoston ja ilmakehdn valoilmividen jaoston sdhkvpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***