Kirjoittajan mukaan: Emma Herranen (mellon_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.03.2008

On Wed, 26 Mar 2008, Ville Heimonen wrote:
> (Vastaan tälle listalle, kun ei muillakaan tilaamillani tätä käsitellä)
>
> Itse joskus, kun yhteisestä havaintokannasta ensikertaa kuulin
> puhuttavan (1-2v sitten!), ja ylipäätään kuulin moisesta ajatuksesta
> mitään, koin sen silloisen idean mammuttimaiseksi. Mammuttimaista on
> saada kaikki jaostot ängättyä samoihin tietokantarakentisiin (juu menee
> jo teknisemmäksi) ja samojen lomakkeiden taakse. Eihän se nyt niin tule
> ikinä onnistumaan, varsinkin jos hyviä raportteja haluamme saada.

Äläs nyt. Kyllä se samaan kantaan änkeäminen onnistuu. Hieman suoraviivaista ratkaisua haastavampaa, mutta mahdollista. Olen tehnyt tällaisia järjestelmiä ennenkin ja siksi iskin näppini juuri tuohon kohtaan hanketta. Kannan huolellisesta, yksityiskohtaisesta speksitä on valmiina 10%. Innostuin aiemmasta keskustelusta niin paljon että rupesin junassa kirjoittamaan valmiita ajatuksia paperille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että 9 työmatkaa vielä, ja saan havaintojen tallennusrakenteen dokumentoitua ensimmäiseen versioon.

Eipä se hankkeen tilanne ohikiitävien vuosien ihmettelyllä parane jos kukaan ei tee mitään asian hyväksi (paitsi Veikko joka urheasti kirjaa muistiinpanoja).

Ymmärrän hyvin tarpeen lähteä säätämään omia ratkaisuja pystyyn mikäli tämä aktiviteetti ei tuota tulosta. Periaatteessa koko ajan kun tietoa ei kerätä talteen sitä katoaa. Siksi on arvokasta että sitä kerätään talteen edes jotenkin, johonkin. Olen Tampereen Ursan havaintoja keräillyt _käsin_ Exceliin, jotta vuoden toiminnasta saadaan jotain kuvaa. Voin sanoa että tämä ei ole mielestäni aivan se optimi ratkaisu. Kyllä siinä nopeasti käy mielessä polkaista pystyyn joku tallennuspaikka tai webilomake. En kuitenkaan ole tätä vielä tehnyt, sillä mielestäni asia kannattaa tehdä kunnolla ja hyvin yhteisin voimin. Siksi satsaan mielummin aikaani hankkeeseen jossa hyöty tulee kaikille jaostoille ja yhdistyksille.

En mitenkään väheksy jo olemassaolevia havaintoarkistoarkistoja ja tallennusjärjestelmiä. Syvän taivaan havaintoarkistolla pioneerina on ollut suuri merkitys alueen havaintotoiminnan kehitykseen. Vastaavaa kehitystä mielelläni näkisin laajemminkin havaitotoiminnassa. Myös muut arkistot ovat mahdollistaneet sen että havaintotieto näillä alueilla on edelleen tallessa.

Kyllä tekniikka mahdollistaa kaiken mistä on puhuttu. Siitä vain ei ole paljoa iloa jos tekijät puuttuvat. Jos Kuussakin on kerran ihmisvoimin käyty, niin tämä hanke tuskin kaatuu siihen ettei tekniikka sitä mahdollista? ;)

Tähtiharrastajat ovat aiemminkin kimppakoodanneetja pystyttäneet mielenkiintoisia hankkeita josta on ollut koko harrastajakunnalle hyötyä. Celestia? Registax? Astronetti? ... Miksei havaintoarkisto?

Hankkeessa olisi ATK-siviilillekin miettimistä esimerkiksi siinä miten ilmakehähavaintoja halutaan tulevaisuudessa tallentaa. Mitä tietoja esimerkiksi tietyntyyppiseen havaintoon kuuluu. Tällaiseen ei minkäänlaista teknistä ymmärrystä vaadita.

  • Emma