Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmo.moilanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.12.2006

Ok. Kokeilen kuitenkin vaikka minunkin web-kamera on halpa ja huono.

Jääkidekamera... Kannattaa ehkä ostaa halpa lelumikroskooppi ja asentaa se web-kamera siihen ilman sen omaa optiikkaa. Kiteet kun ovat yleensä orkeintaan muutama millin kymmenys pitkiä niin se web-kameran oma optiikka tuskin riittää kunnon kidekuvaukseen. Itsekin kuvailin aikoinani kiteitä jonkin verran ihan leluskooppiin kiinitetyllä filmikameralla. Hiukan huteraa toimintaa mutta onnistuu kun on vain huolellinen ja kärsivällinen ja pulttaa skoopin kiinni johonkin hiukan raskaampaan alustaan. Digikameroilla ja mikroskoopilla onnistuu jo yllättävän hyvin...

Tai vaihtoehtoisesti Lidl on myynyt pariinkin otteeseen alle 100 euron hintaan mikroskooppia jossa tulee mukana siihen tarkoitettu USB-kamera ja ohjelmisto. Kokeilin sitä tuossa jokin aika sitten ja se pelittää ihan hyvin vaikka kameran kuvanlaadussa olisi hiukan parantamisen varaa. Ainoa vika että on muovia ja en sen pakkaskestävyydestä tiedä. Kuljetus ei ole ongelma kun kannettavassa on omat akut ja valon saa hiukan rakentelemalla pelamaan pattereillakin.

Oma kidekuvausvirityksenihän on tämä:
http://www.somerikko.net/halos/xtlphoto.html

Jarmo