Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.12.2006

On Thu, Dec 14, 2006 at 10:45:51AM +0200, Jarmo Moilanen wrote:

> Timo oli kaivellut netistä myös halpoja virityksiä jossa oli käytetty
> web-kameraa ja ovisilmälinssiä muodostamaan pyöreän kuvan. Ajattelin
> kokeilla kun itseltä löytyy molemmat jo kotoa.

Minäkin tuota ovisilmäviritystä kokeilin. Minulla olevan weppikameran (halpa ja huono logitech messenger) kanssa ongelmaksi tulee saada ovisilmän kurkistuspääty riittävän lähelle kameran omaa optiikkaa, jotta kennolle piirtyvä kuva peittäisi mahdollisimman suuren alan. Ilman väkivaltaisia modauksia kuva on varsin pieni:

http://users.tkk.fi/~palahtin/seko/mulkosilma.jpg

Vaikka tuo ei näytä kovin laajakulmaiselta, niin kyllä se on; silmäripset olivat linssissä kiinni :-)

Luultavasti en weppikameraa turmele enempää, vaan teen siitä jääkidekameran, sillä sen saa tarkentumaan todella lähelle, jolloin suurennussuhde on varsin hyvä. Tätä en ole vielä ehtinyt testaamaan edes suolalla, kun ei ole sopivaa lasilevyä kiteiden alle.

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",