Kirjoittajan mukaan: Emma Herranen (mellon_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 29.12.2005

Täytyyy heittää tähän pari kommenttia Tähtivalokuvaus-kirjaan liittyen kun aiheesta jotain tiedän.

Jarmo Moilanen wrote:
> Minua harmitti jo Ilmakehä ja sää -kirjaa valitut surkea halokuvat (Penttisen ellipsikuva oli
> ainoa hyvä halokuva siinä). Herrasen vesitornikuva (Tähtivalokuvaus s.39) olisi hyvä,
> jos siinä näkyisi se halo edes jotenkin...

Halojen kohdalla olisi varmaan voitu tehdä parempaakin jälkeä. Oletinkin hieman että mukana olisi ollut rankemman sarjan haloharrastajia kirjoittamassa tekstiä ja antamassa kuvia. Kuvaan itse vain satunnaisesti haloja ja oli hieman yllättynyt kun vesitornikuva päätyi mukaan. Siinä on melkoisia kirkkauseroja, minkä vuoksi alunperin epäilinkin kuvan jäävän tummaksi. Ehkä kuuhalon näkyvyyttä olisi voinut parantaa kuvankäsittelyllä. Kirjan toimitukseen meni kuitenkin vain kuvaorginaali, sillä tuumin että parempia kuvia todennäköisesti on ja toimitus varmaan taitossa muuttaa kuvaa tarvittaessa jos se uhkaa olla liian tumma.

Vesitornikuva ei ole ainoa hieman tummaksi jäänyt otos kirjassa...ainakaan Henrikin auringonpimennyskuvasta ei oikein näe sitä ydinajatusta että taivas on itseasiassa sininen. Painotekniikka ei ilmeisesti salli kovin hienoja vivahteita tummemmissa värisävyissä.

Kuvien haeskelu tehtiin ilmeisesti hiukan puskaradio-tekniikalla, eli kyseltiin tunnetuilta kuvaajilta kuvia ja tietoja muista mahdollisista kuvanlähteistä.

> Muistakseni joku joskus väitti että Ilmakehä ja sää kirjan halokuvien haluttiin vastaavat
> todellisuutta. Joo, niin vastaa ne huippuhienot revontulikuvatkin! Vai?

Olen lähes täysin kadottanut uskoni siihen että tähtivalokuva todella syntyy kamerassa. Suurin osa kuvista tuntuu syntyvän kuvankäsittelypöydällä. Jos siis halokuvista halutaan valita näytille tyypillisimmät halomuodot, voinee kuvia vapaasti muokata sellaisiksi että kohde näkyy hyvin ja edukseen.

Voi toki olla että kaikki kirjan revontuletkin ovat oikeasti olleet noin komeita, mutta veikkaan että 80% todennäköisyydellä värejä on 'korostettu'. Noin kirkkaita revontulia toki on olemassa, mutta ne eivät liene ihan tyypillisiä (jos siis halutaan näyttää kuvissa olevan ilmiön tavanomaisinta muotoa). Ajatus todellisuuden näyttämisestä siis kaatuu revontulikuviin ja todella tyssää viimeistään sumuihin.

(Disclaimer: en tue revontulikuvien värien vääntämistä tappiin enkä harrasta sitä. Hyvä kuva syntyy kamerassa! )

  • Emma