Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.12.2005

On Fri, 9 Dec 2005, Veikko Makela wrote:

> Ehkä sinäänsä kuvasta ei voi päätellä helposti, onko kyseessä
> tulivuorirusko, vaiko muuten poikkeuksellisen kirkas purppura-
> valo (tuo 'kupumainen' pinkki alue). Ehkä merkittävin seikka
> on tuo pitkä kesto auringonlaskun jälkeen. Monasti juuri nuo
> jälkiruskoiksi kutsutut pitkään kestävät ruskot, jotka nähdäk-
> seni liittyvät todella korkealla oleviin epäpuhtauksiin.

Minulla on sellainen käsitys että se horisontin lähellä oleva keltainen osa, joka tuossa kuvassa näyttää ulottuvan aika korkealle ja on vähän pilvimäisiä piirteitä (muttei näytä kuitenkaan miltään cirrukselta) olisi yksi tulivuoriruskon tuntomerkki, mutta en muista varmaksi. Yritin jopa vähän googlettaa asian tiimoilta mutta en löytänyt äkkiseltään mitään kovin vakuuttavaa suuntaan jos toiseenkaan... Mitähän Minnaert asiasta sanoo? Oma kirjani on jossakin pakattuna...

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki