Kirjoittajan mukaan: Jari Luomanen (jari.luomanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 12.12.2005

Hei,

Tulivuoripölyn ympärillehän sukeutui mielenkiintoinen keskustelu!

Silmäilin diojani luupin avulla tarkemmin ja vielä niistä tekemiäni skannauksia. En kykene erottamaan hehkussa mitään piirteitä -
päinvastoin se on kauttaaltaan varsin tasainen sävyliuku purppuran eri sävyissä. Etualalla näkyy tummempi pilviviiva ikäänkuin siluettina, mikä erottuu tuossa vebbikuvassakin. Keltaisen osan alueella joitain tummempia vyöhykkeitä erottuu juuri ja juuri. Ne ovat niin matalalla
horisontissa, että arvelisin niiden voivan aiheutua muustakin kuin purppurahehkun
aiheuttavan aineksen epätasaisesta
jakautumisesta, mutta ei kai sekään ole poissuljettua?

Bishopin renkaat alkoivat kiinnostaa ja aivan erityisesti Kai Hämäläisen mainitsema
muodonmuutos matalalla auringolla. Lieneekö sellaisesta kuvia? Entäpä onko kukaan nähnyt Minnaertin mainitsemaa vastaavaa kiekkoa auringon vastapisteen ympärillä? Tuon jo luulisi olevan valoilmiöiden superraskasta sarjaa mitä harvinaisuuteen tulee. Vai onko sittenkään?

t. Jari

ps. Valtaisan upeat halot siellä Sievissä - onneksi olkoon!