Kirjoittajan mukaan: Teemu Ohman (tohman_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.09.2005

On Thu, 15 Sep 2005, Timo Nousiainen wrote:

> Tämän pitkähkön sepustuksen nojalla esittäisin että pitäisimme sirontaa
> yleiskäsitteenä joka sisältää kaikki erikoistapaukset kuten molekylaarisen
> sironnan, diffraktion (taipuminen), heijastuksen ja taittumisen. Fysiikka
> on kuitenkin ilmiöissä pohjimmiltaan sama, vain ilmenemisasu on erilainen.

Asiallinen sepustus taas Timolta. Mutta ihan noin selvyyden vuoksi harrastajille suunnatussa käytännön puheessa on kyllä mun mielestäni parempi pitää sironta kaukanapoissa esim. halojen ja sateenkaarien selityksistä, vaikkei vaikkapa klassinen sateenkaariselitys toki kaikkia efektejä kykene kuvaamaan. Menee muuten puurot ja vellit armotta sekaisin. Sitten kun syvemmälle mennään, on toki parempi puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

        Teemu

M.Sc. Teemu Öhman          _______/ \    IMPACT CRATERS!    / \_______
Department of Geosciences            \         __          /
Division of Geology                   \_______/  \________/
P.O. Box 3000
FI-90014 University of Oulu
FINLAND
e-mail: teemu.ohman_at_oulu.fi 	or              tohman_at_sun3.oulu.fi
phone: +358-8-553 1404 	 	or              +358-40-566 7143
fax: +358-8-553 1484