Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.09.2005

On Tue, 13 Sep 2005, JenniElina Holopainen wrote:

> Tämä minulla olikin tiedossa. Minua hämmentää suunnattomasti tämä valoilmiön
> yksilökeskeisyys. Kaukoputkessa ja mikroskoopissa tämän ymmärrän: okulaari+
> havaitsija=näkymä, mutta kun tuolla taivaalla hilluu jumalaisia näytelmiä
> jotka esitetään yksinomaan katsojalle - äh, nyt teen jälleen hölmöä
> itsestäni. En osaa selittää mikä tässä nyt on niin ihmeellistä. Ihmeellistä
> se silti hyvinkin on! Raavin täällä päätäni kuin apina, kun en millään saa
> siitä maanläheistä ymmärrystä.
>
> Onko sateenkaari niin suuri ilmiö, että se on periaatteessa nähtävänä
> [...]

Muut ovatkin jo ansiokkaasti vastailleet, mutta laitan vielä oman versionikin lyhyesti. Näitä valoilmiöitä kannattaa ajatella sillä tavalla että sadepisarat (ja jääkiteet) aina sirottavat sen valon tiettyyn suuntaan, esim. sadepisaran tapauksessa pääsateenkaaren sinne 42 asteen päähän vastapisteestä ja sivusateenkaaren 51 asteen päähän. Sitten siellä joko on joku havaitsija sitä valoa ihailemassa tai ei. Kukin havaitsija sitten näkee sateenkaaren (tai halon) niiden pisaroiden (jääkiteiden) synnyttämänä jotka sattuvat olemaan oikeassa suunnassa. Eli voi vaikka ajatella että sadekuuro synnyttää vaikka miljoonia sateenkaaria mutta useimmat jäävät näkemättä kun ei ole havaitsijoita oikeassa kohdassa. Ja koska pisarat eivät pysy ilmassa paikoillaan vaan tippuvat alas ja liikkuvat sivuittain tuulen mukana, itse asiassa havaitsija näkee joka hetki eri pisaroista syntyvän kaaren.

Mitä yksilökeskeisyyteen tulee, niin taisi olla historiassa joku henkilö joka piti itseään pyhänä miehenä koska näki toisinaan oman päänsä ympärillä pyhäinhohteen, muttei koskaan toisten päiden ympärillä... olisikohan tämä ollut Minnaertissa?

Summa summarum, ilmiöt eivät ole yksilökeskeisiä, ne vain ovat. Havaitsijat sitä vastoin ovat yksilökeskeisiä ja toiset vielä enemmän kuin toiset. :-)

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki