Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 20.07.1998

On Mon, 20 Jul 1998, Timo Leponiemi wrote:

> Jälleen viime yönä (19/20.7.) näkyi Hyvinkäällä kirkkaita yöpilviä, vaikka
> välillä alapilvet kiusasivatkin.

  Minäkin näin nuo yökköset. Helsingistä katsottuna klo 1:n jälkeen   näytelmä oli varsin matalalla. Sanoisin 10° olleen ylärajana.   Displayssa oli kuitenkin melko kirkkaita (paikoin k=4) teräviä   vöitä.

> Yöpilviä on näkynyt kutakuinkin joka yö, kun niitä olen lähtenyt
> tarkkailemaan, kunhan muu pilvisyys on antanut myöten. Normaalia tähän
> aikaan vuodesta? Vai voisivatko laajat metsäpalot muualla maapallolla
> nostattaneet tavallista enemmän pölyä yläilmoihinkin (vrt.
> tulivuorenpurkaukset) ja edesauttaneet yöpilvien syntyä? Kuka kommentoi?

  Metsäpaloilla ei ole vaikutusta. Niiden aiheuttamat päästöt eivät   nouse noin korkealle. Tropopaussi noin 10 kilometrissa estää sen   tehokkaasti. On ollut spekulaatioita, että Pinatubon purkauksen   vuonna 1991 aiheuttama päästö voisi muutamien vuosien viiveellä   vaikuttaa yöpilviä lisäävästi, mutta onkohan kulunut jo liian   monta vuotta siitä?

  Näitä aikoja yöpilvien määrää on normaalisitikin runsaimmillaan.   Parhaimmillaan niitä näkyy lähes joka yö (enemmän kuin joka toinen).   Vuoden vaihtelevat, mutta esim. viime vuonna 11/12-19/20.7. Oli   joka yö yöpilviä. Viime vuoden tuloksia voi vilkuilla jaoston   kotisivuilta:

  http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/ilmakeha/havainnot/nlc97.html

                                                -VeikkoM-