Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.07.1997

On Sun, 27 Jul 1997, Teemu Ohman wrote:

> Cygnuksella oli valoilmiokokouksessa puhetta paitsi polarisaatiosta ja
> taman ilmakehalistan perustamisesta, myos lyhykaisesti jaoston kayttamien
> kirkkausasteikkojen yhdenmukaistamisesta.

> vakiohavaintokohteista kehien ja sateenkaarien kirkkauksissa on
> kaytetty asteikkoa 3-1 (himmea - kirkas) kun taas yo- ja helmiaispilvien
> kirkkaudet on arvioitu asteikolla 1-5 (1=nakyy vain huolella havaitessa,
> 5=hyvin kirkas

> Samanlaista viisiportaista asteikkoa kaytetaan myos halojaostossa, ja
> revontulienkin skaala on sentaan samaan suuntaan kasvava.
> [...]

  Minä kannatan lämpimästi muutosta. Se selkeyttää niiden hommaa,   jotka havaintoja säännöllisesti tekevät. Toki kun tuo 5 portaan   asteikko iskostuu, niin se helpottaa satunnaisenkin havaitsijan   merkintöjä. Käytännössähän merkintöihin tulee edelleen kolmea   kirkkaus merkintää 2,3,4. Ääripäitä käytettäneen harvemmin,   1:stä ehkjä enemmän kuin tuota "sikakirkas"-5:stä.

  Miksi sitten tuo on ollut noin. Minä lienen alunperin syypää   noiden asteikkojen käyttöön ottoon ja hämärä mielikuva on,   että nuo on perua vanhasta halosysteemistä. Koska kehä- ja   sateenkaarihavaintoja on tehty harvemmalti, niin se vain on   jäänyt. Yöpilvissä 5-portainen asteikko on ollut käytössä   siksi, että se on virallinen kansainvälinen systeemi. Reposissahan    asteikko on hiukan erilainen, mutta sekin pohjautuu   kansainväliseen systeemiin.

  Tuota Aleksanterin vyön tummuusasteikkoa mietin.. miten hyvin   siinä on yleensä erottettavissa erilaisia portaita.. Siinä   pitäisi olla varmaan myös arvo 0, joka merkkaa sitä ettei   näy ollenkaan.

  Jari voisi jaostonvetäjänä tehdä lopullisen päätöksen uusiin   asteikkoihin siirtymisestä.

                                                -VeikkoM-