Kirjoittajan mukaan: Teemu Ohman (tohman_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 01.08.1997

On Mon, 28 Jul 1997, Veikko M{kel{ wrote:

> Minä kannatan lämpimästi muutosta. Se selkeyttää niiden hommaa,
> jotka havaintoja säännöllisesti tekevät. Toki kun tuo 5 portaan
> asteikko iskostuu, niin se helpottaa satunnaisenkin havaitsijan
> merkintöjä. Käytännössähän merkintöihin tulee edelleen kolmea
> kirkkaus merkintää 2,3,4. Ääripäitä käytettäneen harvemmin,
> 1:stä ehkjä enemmän kuin tuota "sikakirkas"-5:stä.

Ykkonen oli ainakin passeli arvo kaarelle, jota toissailtana seurailin: Kaaren paat nakyivat juuri ja juuri paljain silmin, mutta vasta polarisaatiosuodatin paljasti koko kaaren olemassaolon. Sateenkaarteen polarisaatiota kannattaa ihastella, ja kuviinkin filtterilla pitaisi jonkun verran tehoa lisaa saada.

> Tuota Aleksanterin vyön tummuusasteikkoa mietin.. miten hyvin
> siinä on yleensä erottettavissa erilaisia portaita.. Siinä
> pitäisi olla varmaan myös arvo 0, joka merkkaa sitä ettei
> näy ollenkaan.

Kylla siina ne erot nakyy, mutta viiden pykalan kaytto menisi mun mielesta jo turhan tarkaksi. Lyhkaisista kaarenpatkista Alea ei todellakaan voi erottaa. Yleensa kirkkaissa kaarissa nakyy tumma Ale, tosin poikkeuksiakin on, ja nehan juuri hupaisimpia ovatkin.

                Teemu Öhman