Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.12.2005

On Mon, 19 Dec 2005, Teemu Ohman wrote:

> Kunnia mr. Mikkilälle, poskettomia kuvia taas kerran, ihan riippumatta
> siitä onko se Hastings (jolta se äkkiseltään vaikuttaa) vai Wegener. Mutta
> tuo herätti taas kerran mieleen sen, että olisipa erittäin hauska tietää,
> mikä näissä tapauksissa, joissa luontoa "autetaan", pohjimmiltaan on se
> syy, joka aiheuttaa puhtaat ja hyvin orientoituneet kiteet. Siis en
> viittaa nyt pelkästään näihin tämän syksyn Mikkilän kuviin, vaan myös
> esim. Oksasen karstanpoistonäytelmään. Ja sikäli kun muistan Jarmon ja
> Riikosen höpinät Navalta oikein, iso osa huippunäytelmistä lähti siitä,
> [...]

En tiedä noista tiivistymisytimistä, ellei niistä tule joitakin pieniä aerosolihiukkasiakin ulos, mutta en olisi yllättynyt jos selitys piilisi siinä että on vain poikkeuksellisen runsas vesihöyryn/veden lähde kylmissä keleissä. Sama juttu savupiippujen ja koskien ja vastaavien kanssa, eli yleensä kun on kovat pakkaset on myös ilma kuivaa ainakin absoluuttisesti jos ei suhteellisesti ja sellaiseen ei kiteet juuri kasva. Ylimääräinen veden lähde mahdollistaa kiteiden nopean kasvun suuriksi, jolloin eivät ennätä tippumaan maahan.

Miten muuten nämä karsanpoistonäytelmien lämpötilat suhtautuu siihen taulukkoon kidemuodoista eri lämpötiloissa? Lähes ideaalisia kiteitä kasvaa muistaakseni vain tietyissä lämpötiloissa, eikä se tainnut olla edes kovin leveä se lämpötila-alue. No, se riippuu myös kosteudesta ja tässä tapauksessa pitäisi kai pystyä arvioimaan kosteutta lumitykin sisällä... Itse asiassa tässä voi olla tärkeä tekijä se, että kide joutuu kuivaan ilmaan synnyttyään, joten ei ala kasvattamaan itseensä mitään ylimääräisiä ulokkeita kuten lumikiteissä. Tasapainossa ne eivät kyllä ympäristönsä kanssa ole, mutta kuivassa ilmassa tapahtuva sublimaatio lienee kuitenkin varsin hidas ilmiö ainakin suurten kiteiden tapauksessa.

Mitä orientaatioon tulee, niin mitä isompi kide ja mitä suurempi aspektisuhde, sitä helpommin ne orientoituu. Orientaation aiheuttama mekanismi on ilman vastus ja nyrkkisääntönä voisaan sanoa että kide pyrkii aina tippumaan asennossa jossa sen ilmanvastus on suurin, joten sellaiset kiteet joiden ilmanvastus riippuu eniten asennosta orientoituvat herkimmin.

Tai näin siis opintojen pohjalta muistellen, korjailkoon joku jos tuli spekuloitua metsään.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki