Ursa   Viestintä   Listat   halo-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

halo-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Janne Ojala (joojala2_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.12.2005


> Yleensä dokumenteissa ja elokuvissa näkyvät halot (jos unohdetaan linssiheijastukset
> yms. tahattomat halon näköiset efektit) ovat aitoja haloja. Kauriinmetsästäjässä
> tosiaan on ilmeisesti kuvaa kuvattu kuten Marko toteaa (en itse muista
tarkalleen),
> mutta aito näytelmä silti. Rahan tuhlaaminen halon tekemiseen tehosteilla ei ole mitään
> järkeä filminteon kannalta ja usein halot ovat päässeet sattumalta kuvaan mukaan.
> Halotietämys elokuvaajien keskuudessa on käsittääkseni aika olematonta.

NO kyse on tietty sitä miten kiinostavaksi aihe tehdään studion TD joukkiolle, sinäällään tohon ei mene mitenkään paljoa rahaa, sillä lets face it otetaan pixar jolla oli jo edellisessä' elokuvassa laksentatohoa huimat 64 X 128-prosessorin blade clusterin verran (tässä vaan uudet knoeet ja ne tais ostaa 2 samallaista satsia seuraavaan), ottaen huomioon viellä että jokaisella työntekijällä on tuplaprosessorikone (pikkuhiljaa 4 prosessori) ja niitä on parisataa ni eiköhän se simulinti ole ihan tehtävissä. Eteenkin kun tuon tuloksen voipi cachettaa toisin kun esimerkiksi liikkuven esineen ambient occlusionin joka on muuten ihan HIRVEÄN kallis operaatio, johon edes isoilla styudiioilla ei ole varaa kokoaikaa.

Otetaan nyt huomioon että keskimääriäinen frame runksuttaa 30-60 minuuttia yhdellä prosessorialla ennen jälkikäsittelyä. ja halot voidaan prettymuch listä jälkikäsittelyvaiheessa. Kyse taitaa olla sellaisesta asiasta kuin visual buzyness eli ei liikaa kamaa ruudulle. Jos jokaukvassa olis halo ei se olis enää makeeta :)

Itse olen jokinverran tehnyt 3d grafiikkaa vuosien aikana (luetaan 15 vuotta), eteenki renderointi puolella. toisn en ole haloa viellä prmanissa simuloinnutkaan :D täyytyy kokeilla