Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 16.12.2005

On Fri, 16 Dec 2005, Jarmo Moilanen wrote:

> [...]
> klassisen haloteorian heksagonisessa jääkiteestä kuten muut halot. Tämä
> nyt on vielä spekulaatiota, sillä asiaa ei ole todistettu. Olen sitä
> jonkin verran työstänyt, mutta kun pitäisi kirjoittaa simulaatiokoodia
> asian tarkempaan tutkimiseen niin on jäänyt tekemättä... Vasta sitten
> saa myös tietoa siitä tuleeko ellipsit tietyn kokoisina vai vaikuttaako
> olosuhteen niiden kokoon. Ensin mainitussa tapauksessa ellipsit voisi
> nimetä, jälkimmäisessä täytyy tyytyä nykykäytäntöön eli puhua yksin-,
> kaksin-, kolmin- tai jopa nelinkertaisista ellipseistä.

Minulla olisi sellainen sirontakoodi johon voi laittaa mielivaltaisen muotoisia kiteitä, kun vain viitsii ne kolmioista kasata ja kertoa ohjelmalle kolmioiden sijainnit. Siinä ei ole kyllä mitään visuaaliosaa  ollenkaan, se laskee vain kuinka paljon sironnutta energiaa tulee mihinkin kohtaan taivasta ennalta määrätyn kokoiseen alueeseen (esim. 1x1 aste) ja kiroittaa tulokset tekstinä tiedostoon. Kaikki polarisaatiokomponentit tulee myös. Jos on käyttöä niin softa on nykyään vapaassa levityksessä.

Ai niin, tämä malliversio käyttää toistaiseksi vain satunnaisorientaatiota,  sitä pitäisi vähän puukottaa jos haluaisi mallintaa kunnon haloja. Eli pitänee palata asiaan joskus kun löytää aikaa tuon paikkaamiseksi...

> Ellipsit ovat ilmeisesti taittumishaloja, vaikka niissä usein ei erotu
> värejä kun ollaan niin lähellä aurinkoa, mutta kyllä joitain värikkäitä
> tapauksia tunnetaan.

Taittumiskulma on sen verran pieni ettei värit välttämättä erotu kunnolla. Jos kyse on tästä, niin suurempisäteiset olivat helpommin nähtävissä väreissä.

> [...]
> On edellä mainittuun spekulaation pohjautuen mahdollista jopa se, että
> kaikki Bottlingerin renkaat olisi heijastumishaloja. Silloin
> Bottlingerin renkaat ei olisikaan ellipsien horisontin alapuolinen
> versio kuten yleensä on annettu ymmärtää. Niillä olisi enemmän
> sukulaisuutta ala-auringon kanssa. Toki, kide joka synnyttää ellipsit,
> synnyttää myös Bottlingerin renkaat. Lisäksi on mahdollista, että jotkin
> Bottlingerin renkaat olisivat suoraan verrattavissa ala-aurinkoon ja
> ovat vain kiteen poikkeavan liiketilan aiheuttamina tavallaan

Niin, horisontin alapuolisten halojenhan ei tarvitse olla identtisiä yläpuolisiin, monet kidekulut eivät taida olla edes mahdollisia jos siihen pitää saada yksi ylimääräinen heijastus kiteen sisällä...

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki