Ursa   Viestintä   Listat   halo-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

halo-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.12.2005

On Wed, 14 Dec 2005, Jarmo Moilanen wrote:

> Yleensä halokuvien käsittely on todella kevyttä. Jonkin verran unsharpia
> maskia että halojen kontrasti vähän paranee ja siinä se. Voimakkaalla
> unsharp maskilla kun saa kuvasta helposti ruman ja rakeisen. Siltikin
> kuva usein jää heikommaksi mitä havaitsijan oma mielikuva halosta on.

Voisiko joku näin asiasta melko lailla tietämättömälle selittää miksi kontrastin suurentamisesta käytetään nimitystä unsharp, se kun ainakin minun kielikorvaan kuulostaa ennemminkin pehmentämiseltä kuin terävöittämiseltä ja pehmentäminen taas olisi enemmänkin tasoittamista jolloin kontrastit pienenisivät. Onko tässä vain joku tällainen etumerkkijuttu tai historiallinen tausta vai olenko vain ymmärtänyt asian autuaan väärin? Ilmeisesti kyse ei ole siitä että laskettaisiin pehmennetty kuva ja se sitten vähennettäisiin alkuperäisestä, koska siitä kai seuraa sellainen korkokuvaefekti, vai kuinka?

--
Timo Nousiainen
University of Helsinki