Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (moilanja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.12.2005

Moi,

Hyvä että Marko laittoi kuvat nettiin.

Tätä vastaavaa keskustelua on käyty enennenkin, mutta ehkä hiukan eri suunnasta lähestyen. Mutta kuvankäsittely on aina silloin tällöin esillä. Ei tämä ollut ensimmäinen kerta.

Periaatteessa joka ikinen halokuva joka on netissä on aina käsitelty. Digikameroissa kun on omat kuvankäsittelyprosessit jotka käsittelee kuvaa ennen kuin se tallentuu edes muistikortille. Viimeistään siinä vaiheessa jos aito raw-formaatin digikuva tuodaan kuvankäsittelyohjelmaan sitä käsitellään ohjelman omilla algoritmeilla että kuva näyttää kuvalta. Diakuva kun skannataan, skannausohjelma käsittelee sitä että kuva olisi meidän silmiin edes jotenkin ok. Joten kuvankäsittelyltä emme voi välttyä.

Yleensä halokuvien käsittely on todella kevyttä. Jonkin verran unsharpia maskia että halojen kontrasti vähän paranee ja siinä se. Voimakkaalla unsharp maskilla kun saa kuvasta helposti ruman ja rakeisen. Siltikin kuva usein jää heikommaksi mitä havaitsijan oma mielikuva halosta on. Tämähän johtuu osittain ihmisen fysiologiasta ja siitä miten ihminen näkee ja kokee asioita. Ei valokuva voi olla koskaan yksi yhteen havaitsijan oman havainnon kanssa. Ei varsinkaan jos tyytyy siihen mitä filmille tarttui. Totuushan on, ettei filmi ja digikameran kenno tallenna haloja niin kuin havaitsija ne näkee ja kokee.

Yksi parhaimmista kuvankäsittelykikoista halokuvilla on yksinkertainen kuvan pienentäminen. Se tiivistää kuvan näkymää ja selkeyttää haloja. Sama toimii dialla ilman tietokonetta: otetaan halodia käteen, pimennetään huone ja katsotaan diaa lampulla valaistua valkeaa taustaa vasten. Sillä lailla ennen tietokoneaikaa kaiveltiin niitä harvinaisuuksia diakuvista. Nyt samaan käytetään unsharp maskia. Jossa on se etu, että jokainen käsiteltyä kuvaa katsova näkee saman tuloksen. Diaa suoraan katsottaessa ihmiset tapaavat nähdä asioita hiukan eritavoin riippuen esim. silmistä tai hahmottamiskyvystä.

Hubblen kuvia käsitellään paljon enemmän kuin halokuvia yleensä. Niissä on usein koostettu mukaan kuvia aallonpituusalueilta joita ihmissilmä ei edes näe.

Jarmo

Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista. Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku