Kirjoittajan mukaan: Marko Riikonen (marko.riikonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 23.11.2004

Vuosi 2004 tullaan sitten muistamaan Alempien Parryjen Vuotena. Kesällähän tuli alakovera, nyt alakupera. Molemmista todennäköisesti toiset kuvat maailmassa ja ekat suomalaisten toimesta. Pohjanoteeraushalokeväästä huolimatta vuosi kaikkinensa on siis ollut hyvä, kun otetaan huomioon vielä Tampereen maaliskuun megarutistus. Ja vielä on rapiat kuukausi vuotta jäljellä...

Olishan se ollut hurjaa jos Oksanen olisi ollut paikalla kameroinen alusta lähtien. Noita keinovalohaloja olisi päässyt omassa rauhassa kokeilemaan (oman liikkumattoman) auton kaukovalolla ja katulamppujen alta olisi saanut vähän enemmän lampunkorkeutta. Kolmiulotteisesta käyttäytymisestä olisi voinut tehdä piirroshavaintoja. Voin vain kuvitella millaset 3D-visiot siellä on verkkokalvolle piirtynyt. Mahtanut selkäkarvat olla pystyssä. Oli kyllä erinomaista että Oksanen tajusi kuvata tuon autonvalodiffuusin.

Tämä oli tärkeä näytelmä sikäli, että nyt tiedämme millä intensiteetillä keinovalothalot näkyvät jääkihelvettitilanteessa. Tähän mennessa kaikki keinohalot on mitä luultavimmin havaittu tilanteissa, joissa auringolla tai kuulla näkyessään näytelmä olisi ollut korkeintaan kohtuullinen. Äärimmäisin esimerkki lienee Ruoskasen 1989 keinovalohavainto, jossa oli täytää horisonttirengasta ja 46 allaa samaan aikaan kun matalalla olevalla täysikuulla ei näkynyt kuin pilari.

Kirjotin tänne listalle eilen yöllä vielä yhden viestin joka ei kuitenkaan tullut perille. No, eipä sillä väliä enää. Anyway, jonnekin kyberavaruuteen viestit jää kummasti jumittamaan, Moilasenkin ensimmäinen hälyviesti Oksasen näkymistä tuli eilen yöllä oletettavimmin useita tunteja viivästyneenä.

Tuli tässä mieleen, että kun näitä näytelmiä joka vuosi tulee, niin olisi kiva jos nettiin saisi sellaisen yksinkertaisen sivuston jonne aina koottaisiin kuvia vuoden parhaista näytelmistä. Sieltä olisi sitten helppo kenen tahansa tarkistella kun tarvetta tulee.

Marko