Torni

Turun Ursa Twitterissä Kevolan hankkeen blogi

Turun Ursa r.y. on Turun alueella toimiva tähtiharrastusyhdistys. Sen tehtävänä on tarjota yleissivistävää tietoutta maailmankaikkeudesta sekä antaa jäsenilleen mahdollisuus toteuttaa omaa tähtiharrastustaan mm. pätevien havaintolaitteiden ja tilojen avulla.

Tähtinäytökset talvikaudella 2014-2015

Turun Ursan yleisölle suunnatut tähtinäytökset pidetään Iso-Heikkilän tähtitornissa perjantai-iltoina 31.10.2014 – 3.4.2015 selkeällä säällä kello 19 - 21. Tähtinäytöksissä peritään pääsymaksu, joka on vuonna 2014 aikuisilta 5 euroa, opiskelijoilta ja lapsilta 3 euroa.

Aktiivijäsenet kokoontuvat Iso-Heikkilän tähtitornilla perjantai-iltaisin. Tervetuloa käymään!

Kevolan observatorion kunnostustyöt jatkuvat talkoohengessä myös syksyllä. Talkoita pidetään torstaisin ja lauantaisin. Lisätietoja saa alla olevasta kalenterista sekä ottamalla yhteyttä Turun Ursaan.

Iso-Heikkilän tähtitornin sijainti Turun Seudun Karttapalvelussa Outlink

Tähtitiedettä Turun avoimessa yliopistossa

Maailmankaikkeuden ja maapallon luonnon kehitys alkuräjähdyksestä nykyhetkeen -kurssi 2.9.-4.12.2014 tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 14–16.

Avaruuden valloituksen historiaa ja tulevaisuuden näkymiä -kurssi Turun suomenkielisessä työväenopistossa torstaisin klo 19.00-20.30 27.9.-1.11.2012

Sunnuntaina 7.9. on jo perinteeksi muodostunut "Kurkista Kaarinaan"-päivä. Tuorlan Planetaariossa on silloin ylimääräisiä näytöksiä, lisäksi kalliotunnelin valokuvanäyttely on auki 12-15. Illalla on tähtinäytös (säävaraus) klo 20-23.
Lisätietoja Tuorlan sivuilta Outlink

Yhdistyksen aktiivijäsenillä on ollut tapana kokoontua Iso-Heikkilän tähtitornille perjantai-iltaisin vapaamuotoista kerhoiltaa varten. Kaikki Turun Ursan toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita paikalle tällöin. (Talvisin jäseniä on paikalla jo tähtinäytöksen alkaessa, kun taas juhlapyhinä, kesällä ja sateella/pilvisellä säällä ei paikalla ole kuitenkaan välttämättä ketään.)

Turun Ursalla on postituslista Googlen ryhmäpalvelussa. Sen tarkoitus on helpottaa jäsenten keskinäistä kommunikointia ja pitää myös vähemmän aktiiviset jäsenet selvillä siitä, mitä yhdistyksessä on suunnitteilla. Listalle voi kuka hyvänsä liittyä ja lähettää kysymyksiä, kommentteja ja ehdotuksia kaikissa Turun Ursaa koskevissa asioissa.

Turun Ursan postituslista/keskusteluryhmä Outlink