Turun Ursa ry
20200 TURKU

Puh: 02-245 2195

Sähköposti: turun-ursa (ät) googlegroups.com

Jäsenasiat ja muut hallinnolliset viesti Turun Ursan hallitukselle:
turun-ursa-hallitus (ät) googlegroups.com

Akateemikko Yrjö Väisälä

Turun Ursa perustettiin vuonna 1928 ja on siten yksi Suomen vanhimpia tähtiharrastusyhdistyksiä. Yhdistyksen perustaminen oli kuitenkin vain yksi virstanpylväs Turun tähtiharrastustoiminnassa. Yleisölle suunnatut tähtinäytökset nimittäin aloitettiin Turussa jo vuonna 1924, jolloin taivaankappaleita näytettiin asiasta kiinnostuneille yliopiston pihalla. Vuoden 1925 syksyllä Iso-Heikkilän pellolle valmistui yliopiston tähtitorni. 1921 oli Helsinkiin perustettu valtakunnallinen tähtiharrastusyhdistys Ursa, jonka alaisuuteen perustettiin vuonna 1926 Turun osasto, joka pari vuotta myöhemmin erkani Ursasta omaksi yhdistyksekseen. Osastosta oli alunperinkin käytetty epävirallista nimeä "Turun Ursa", joka jäi yhdistyksen nimeksi itsenäistymisen jälkeenkin.

Aivan alusta saakka näiden yhdistysten listoilla pyörii tuttu nimi, akateemikko Yrjö Väisälä. Turun Suomalaisen Yliopiston fysiikan ja tähtitieteen professorina toiminutta Väisälää pidetään yleisesti Suomen tähtitieteen ja -harrastuksen uranuurtajana. 27. marraskuuta 1928 Väisälä kutsui kokoon 16 tähtitieteen harrastajaa. Pidettiin kokous, jossa sovittiin uuden tähtiharrastusyhdistyksen, Turun Ursa r.y.:n perustamisesta. Väisälä toimi itse yhdistyksen puheenjohtajana kuolemaansa (vuonna 1971) saakka.

Turun Ursalla ei aluksi ollut omia tiloja. Yliopisto rakennutti 1937 uuden tähtitornin Iso-Heikkilään, josta tuli äkkiä maailmankuulu havaintopaikka. Sodan aikana tehtiin kiivasta pikkuplaneettatutkimusta, ja Iso-Heikkilästä käsin löydettiinkin runsaasti uusia asteroideja. Väisälä nimesi niitä omien mieltymystensä mukaan, joten taivaalla viilettää useita suomalaisia, sekä kansalaisia että kaupunkeja. Esimerkkeinä vaikkapa asteroidit numeroilla 1495 Helsinki, 1496 Turku, 1656 Suomi ja 1947 Iso-Heikkilä.

Turun kaupungin laajetessa valosaasteesta tuli yhä hankalampi ongelma, ja lopulta yliopiston oli rakennettava uusi tähtitorni Piikkiön Tuorlaan. Iso-Heikkilän tähtitorni jäi kaupungille, jolta Turun Ursa sen vuokrasi. Yhdistys toimii siis kunniakkaassa ympäristössä pitkän historian vauhdittamana.

Turun Ursa r.y.:n säännöt (.pdf), 41KB

Iso-Heikkilän tähtitorni

Iso-Heikkilän tähtitorni sijaitsee Turun Iso-Heikkilän kaupunginosassa Pohjantähdentien päässä. Ensimmäinen yliopiston tähtitorni valmistui jo vuonna 1925 nykyisen liikenneympyrän kohdalle ja sen viereen piakkoin oma tähtitorni Turun Ursalle. Yliopisto rakennutti kuitenkin läheisen mäen päälle uuden tähtitornin, joka valmistui syksyksi 1937. Vuonna 1941 rakennusta laajennettin ja siihen rakennettiin toinen kupu. Tässä muodossa Iso-Heikkilän tähtitorni on käytössä edelleenkin.

Väisälä kehitti Iso-Heikkilään vuonna 1935 laajalla kuvakentällä varustetun valokuvauskaukoputken, joka on myöhemmin nimetty "Schmidt-Väisälä-teleskoopiksi". Väisälä ja hänen ryhmänsä löysivät kaukoputkella 1930- ja 1940-luvuilla yhteensä 807 pikkuplaneettaa ja 7 komeettaa. Vuosina 1941-42 Turussa löydettiinkin enemmän pikkuplaneettoja kuin koko maailman kaikissa muissa tähtitorneissa yhteensä tuona samana aikana.

Yliopiston observatorion muutettua Tuorlaan Iso-Heikkilän tähtitorni on ollut ainoastaan harrastuskäytössä.

Kevolan observatorio

Kevolan observatorion rakennutti 1960-luvun lopulla Yrjö Väisälän perustama Tähtitieteellis-Optillinen Seura. Väisälä halusi rinnakkaisen havaintopaikan sopivalle etäisyydelle Tuorlasta. Paikaksi valikoitui observaattori Hilkka Rantaseppä-Heleniuksen kotitila Paimion Kevolassa noin 20 kilometriä Tuorlasta itään. Observatorio sijaitsee peltoaukean reunassa olevan kallion päällä. Iso-Heikkilässä havaintoihin käytetty 50 cm:n Schmidt-Väisälä-teleskooppi siirrettiin Kevolan observatorioon, jossa se edelleen sijaitsee.

Turun Ursa
Pohjantähdentie 7