Viikon 35 kuva:

Komeetta Tempel 1

Kuva: Marko Moilanen ja Arto Oksanen, Nyrölä

Komeetta Tempel 1 kuuluu Aurinkokuntaa kiertäviin lyhytjaksoisiin komeettoihin ja sen kiertoaika Auringon ympäri on noin neljä vuotta. Kohde on ollut viimeisen puolen vuoden aikana erityisen mielenkiinnon kohteena, silla NASA aikoo muutaman vuoden kuluessa lähettää Deep Impact-luotaimen komeettaa tutkimaan.

Komeetta on nyt hyvin himmeä, noin 17 magnitudia ja se himmenee jatkuvasti sen etääntyessä ratansa uloimpiin osiin. Lisäksi se on Suomesta katsottuna matalalla, deklinaatio on tällä hetkellä noin -14 astetta, joten ylläolevassa kuvassa se oli vain 10 asteen korkeudella horisontista. Tämä syksy on viimeinen tilaisuus havaita sitä (eteläisiä ammattilaisen jättiputkia lukuunottamatta), seuraava kuvausikkuna tulee vasta neljän vuoden päästä. Kuvassa näkyy kirkas, lähes tähtimäinen ydin ja hyvin himmeä, hieman alaspäin suuntautuva pyrstö. Kaukoputki seurasi komeettaa sen liikkuessa valotuksen aikana, ja tästä syystä tähdet näkyvät viiruina.

Tätä ennen komeetasta tarvitaan mahdollisimman paljon tarkkoja havaintoja, jotta luotaimen lentorata ja havainto-ohjelma saadaan suunniteltua riittävän tarkasti. Tästä syystä NASA onkin järjestänyt The Small Telescope Science Program -ohjelman, johon kuuluu parisenkymmentä harrastajaa ja ammattilaista ympäri Maapalloa. Jyväskylän Siriuksen havaintoryhmä on myös mukana tässä ohjelmassa ja komeettaa kuvataan Nyrölän tähtitornilla aina säiden salliessa.

Kuva otettiin Nyrölän tähtitornilla 26.8.2000 Siriuksen uudella 16-tuumaisella Meade-teleskoopilla ja digitaalisella ST-7 CCD-kameralla. Kuvauksessa käytettiin fotometristä BVR-suodatinsarjan punaista suodatinta.

Aikaisempien viikkojen kuvia