Kirjoittajan mukaan: Jakke Makela (kolumbus) (jakke.makela_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.07.2012

Ainakin Turussa tämä oli enemmän trooppistyyppinen myrsky kuin perinteinen suomalainen.
-Suurimmaksi osaksi pilvisalamoita (sekä visuaalisesti katsoen että AM-radion äänistä päätellen). Normaalisti näillä leveysasteilla suhdeluku on ~3:1 (hiukan enemmän pilvisalamaa), tässä myrskyssä varmasti lähempänä ~10:1 (mikä on tropiikissa tyypillisempää). -Todella pitkiä pilvisalamoita joiden kesto oli pitkä. -Näin myös pari spider lightning - tapausta joita en muista Suomessa juurikaan nähneeni.
-Iskumäärän arviointi on hiukan subjektiivista, mutta kovimmillaan näkyi visuaalisesti yli 6 iskua minuutissa, mikä on todella vahvan myrskyn raja. -AM-radiossa rytinää kuului välillä käytännössä koko ajan, toinen salamarätinä alkoi ennen kuin edellinen loppui, mitä en ole Suomessa koskaan kuullut. Yleensä se on pop-pop silloin tällöin. Floridassa on ollut vastaava radioprofiili kun satuin kuuntelemaan..

Yhden tapauksen perusteella ei voi edes spekuloida ilmastonlämpenemisen vaikutuksesta... Mutta tulee olemaan lähivuosina mielenkiintoista tarkkailla lisääntyvätkö nämä.

Tässä siis vinkki vakaville harrastajille: alkakaa yrittää arvioida pilvi/maasalamasuhdetta näkyville salamoille. (Se on kyllä oikeasti todella vaikeaa tehdä tarkkaan). Mielellään ihan tukkimiehen kirjanpidolla, jotta tulee oikeasti kirjattua ylös. Ehkä listata havaintoraportteihinkin. Ei sillä mitään todisteta, mutta se on taas yksi tapa lisää ymmärtää vakavammin myrskyjen sielunelämää. :-)

J*

--
Myrskybongausjaoston postituslista: myrskybongarit-l@ursa.fi
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/harrastus/harrastajat-verkossa/sahkopostilistat/jaostojen-sahkopostilistat.html