Kirjoittajan mukaan: mikko happo (procyon01_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.04.2012

Ruokatunnilla tuli taas ajateltua asiaa.. jotenkin nyt on vain itsestään selvää, että nykyaikana ihmisillä yksinkertaisesti tulee olla enemmän tietoa saatavilla kuin aiemmin. Tälläkin hetkellä netti tarjoaa virallisena sääennusteena samanlaisen sääkartan, mitä oli tarjolla TV:ssä 60-luvulla. Siinä on Suomen kartta ja päällä pari symbolia. Sitten kerrotaan joku epämääräinen 3-6h aikaväli, jonka aikana saattaa sataa vettä. Ei tuo vain enää riitä ihmisille! Jos tekniikka mahdollistaa säädatan (lue kunnon sadetutka) seuraamisen lähes reaaliajassa, niin miksei sitä voi sitten olla yleisemmin saatavilla? Itsekin opin soveltamaan puuskatutkan dataa kaikkeen muuhunkin. Siitä pystyi päättelemään, koska laitan grillin päälle (ts. loppuuko sade vai ehtiikö ennen sadekuuroa tehdä ruuat), tarvitseeko kalareissulle sadevaatteet mukaan, onko sadekuuro voimistuva vai ei, eli uskaltaako vesille mennä.. ja kun se täydentävä salamadatakin oli tarjolla, pystyi jo turvallisuuden nimissä pohtimaan kalareissujaan isommille vesille.

USAssa käydessä tulee aina katseltua sitä weather channelia, joka on kyllä melko hieno viritys. Siellä pyörii tutkadataa näkyvillä lähes koko ajan ja ennusteet kertovat sateen alkamiset ja päättymiset 15min tarkkuudella.

En oikein usko, että ihmiset kaipaavat tv-meteorologia kertomaan pelkistettyjä sääennusteita enää nykyään (aurinko, puolipilvinen, poutaa, +12 astetta ja tuulee). Ihmiset osaavat itse tutkakuvista päätellä lähiajan sään. Pidemmän aikavälin ennusteet, tuuliennusteet, lämpötilat jne vaativat vielä alan ammattilaista, mutta sadetutkadatan tulisi vähintään olla laadukkaana saatavilla. Ei sen tulkinta ole vaikeaa, se on verovaroin tuotettua ja sen avulla ihmisten eläminen on helpompaa. Sade on kuitenkin yksi merkittävimmistä tekijöistä, joka ohjailee ihmisten elämää. Salamadata tuohon liitettynä on myös turvallisuustekninen syy. Miksei ihmiset voi seurata myrskyjen liikkeitä ja siten ennakoida vaarallista säätä? Nyt on pakko seurata telkkaria ja radiota ja odotella lähetysaikoja, että millaista vaaraa aiheuttavaa säätä on luvassa. Silloinkin kuvaus on joku 15 sekunnin mittainen typistys että "Keski-Suomessa vallitsee epävakainen säätyyppi ja iltapäiväkuuroihin on mahdollisuus. Päivän korkein lämpötila on 17 astetta". Tuolla pitäisi sitten punnertaa eteenpäin. Tsiisus.

Erikoista on myös se, että tv-ennustuksissa usein näytetään jälkikäteen päivän ukkosten liikkeitä yms, kun ne eivät enää ole "uutisia" tai "ennusteita". Näiden vermeiden tarkoitus on kuitenkin antaa käsitys siitä, mitä on tapahtumassa.. ei niinkään jälkiviisastella.

Voisiko tämä 60-luku joskus päättyä ja kehitys mennä pari askelta eteenpäin? Netti ja ihmisten omat tarpeet ovat menneet ohi siitä passiivisen kuva-striimin ajasta, jota Juha Föhrin ja Erkki Nystenin aikana kunnioitettiin.

Kiitos ja kumarrus,

-Mikko